En pågående rättsprocess i Kanada kan få världsomspännande konsekvenser.
Just nu läser andra
I Sverige har skydd mot relä-attacker blivit ett allt vanligare samtalsämne bland bilägare. En av de enklaste åtgärderna är att linda in bilnyckeln i aluminiumfolie, det så kallade folieknepet. Enligt Fredrik Lindstedt, utredare på Larmtjänst, fungerar det i många fall:
– Ja absolut, det funkar alldeles utmärkt beroende på vad för bil du har. Förutsättningen är att bilen har Keyless Open- eller Keyless-go, säger han enligt Carup.
Men han påpekar att det inte är en långsiktig lösning. I stället rekommenderar han Faraday-påsar eller speciallådor – och helst att bilen parkeras i garage.
Att detta blivit en global fråga märks tydligt i Kanada. Där har Högsta domstolen i Quebec nu godkänt en grupptalan mot 13 stora biltillverkare – bland annat Audi, Ford, Volvo, Toyota, Hyundai och Volkswagen. Samtliga har använt keyless-system i sina bilar, en teknik som gör att bilen kan låsas upp och startas utan att nyckeln rörs.
I stämningen pekas tekniken ut som grovt bristfällig. Framför allt gäller det relä-attacker, där tjuvar förstärker signalen från nyckeln för att lura bilen att ägaren är i närheten. En av dem som drabbats är André Lacroix, vars Toyota Highlander från 2018 stals utanför dotterns hus. Han är nu huvudperson i stämningen:
Läs också
– Instruktionsboken innehåller inte någon som helst varning om säkerheten kring de smarta nycklar som hör till fordonet, står det i stämningen enligt CBC Montreal.
Totalt kräver varje bilägare 1 500 kanadensiska dollar i skadestånd – omkring 10 530 kronor – och samma belopp för varje bil som sålts eller leasats sedan 2 maj 2021. Summan kan därmed överstiga 100 miljoner kronor. En del av ersättningen föreslås gå till en konsumentorganisation för bilägares rättigheter.