Startsida Bilar Blågröna baklyktor börjar synas i trafiken: Här kan du stöta...

Blågröna baklyktor börjar synas i trafiken: Här kan du stöta på dem

Blågröna baklyktor börjar synas i trafiken: Här kan du stöta på dem
Foto: Mercedes Benz-Group

En helt ny färg på vägarna väcker uppmärksamhet och markerar en teknisk utveckling som få trafikanter ännu känner till.

Just nu läser andra

Världen förändras ständigt, och det gäller även bilarnas belysning.

Från klassiska röda baklyktor till skarpa vita strålkastare – vi är vana vid de färger som rullar fram på vägarna.

Nu kommer dock en ny aktör in i trafikbilden: blågröna baklyktor. Eller turkosa, som Mercedes officiellt kallar dem.

Det handlar inte om en trendfärg, utan om framtidens självkörande bilar.

Tyskland är det första landet i Europa som godkänt den nya belysningen, som kommer att synas på Mercedes testfordon fram till sommaren 2028.

Läs också

Det rapporterar Top Gear.nl.

De blågröna ljusen visar att bilen kör i så kallad nivå 3-autonomi, vilket innebär att föraren kan släppa ratten och till exempel läsa en bok medan bilen sköter körningen.

Det finns dock en viktig hake: om bilen kräver det måste föraren kunna ta över kontrollen igen.

Om du redan har sett de turkosa ljusen någonstans är det inte så konstigt.

Mercedes har nämligen testat tekniken i över ett år i Kalifornien och Nevada i USA, och även på kinesiska vägar finns bilar med turkost ljus. Men att se dem i Europa är något helt nytt.

Läs också

Därför blev färgen turkos

Varför just turkos? Enligt Mercedes finns det två tydliga skäl.

För det första sticker färgen ut från andra ljus, som bromsljus och blinkers, vilket gör att den inte förväxlas med något annat.

För det andra är blågrönt mycket lätt att upptäcka och känna igen i trafiken.

Kort sagt: ser du ett fordon med turkos belysning kan du vara säker på att tekniken sitter vid ratten – bokstavligt talat.

Ingen fara för fartdårar

Och nej, du behöver inte oroa dig för att en självkörande Mercedes utan förare ska blåsa förbi dig i 200 km/h på Autobahn.

Läs också

De bilar som testas med nivå 3-systemet är nämligen begränsade till max 95 km/h.

Om du ser en S-klass glida lugnt fram i högerfilen är det alltså fullt möjligt att ’föraren’ ägnar sig mer åt en spännande roman än åt väglinjerna framför.

Ads by MGDK