Startsida Bilar Elbilens dolda energiförlust – så mycket el försvinner innan du...

Elbilens dolda energiförlust – så mycket el försvinner innan du ens börjar köra

elbil
Ivan Radic / Wiki Commons

Många elbilsägare tar för givet att den el som går in i laddaren också hamnar i bilens batteri.

Just nu läser andra

Men riktigt så fungerar det inte.

En ny schweizisk studie visar att en förvånansvärt stor del av energin aldrig blir till räckvidd – och för många kommer siffrorna som en kalldusch.

Energin försvinner redan innan bilen rullar

Det är Touring Club Suisse som under flera år testat 26 elbilar inom det europeiska projektet Green NCAP.

Enligt Carup, som hänvisar till rapporteringen i Automobile-magazine, har forskarna jämfört hur mycket el som tas från elnätet vid hemmaladdning (11 kW) och hur mycket som faktiskt landar i batteriet.

När resultaten sammanställdes hamnade genomsnittet på 89 procents laddningsutbyte. Det betyder att omkring 11 procent försvinner direkt vid laddningen – långt innan motorn startas.

Läs också

Var tar elen vägen?

Två saker äter upp energin:

  • Bilens ombordladdare, som omvandlar växelström till likström, står för ungefär 7 procent av förlusten.
  • Batteriets egen drift, till exempel uppvärmning och kylning under laddning, tar ytterligare cirka 4 procent.

Sett i praktiken: köper du 100 kWh får du ut omkring 89 kWh att köra på.

Det stämmer även med mätningar från tyska ADAC, som tidigare sett stora skillnader mellan exempelvis Tesla Model 3, Renault Zoe, Volkswagen ID.3 och Fiat 500e.

Förlusterna varierar – och låg effekt är oftast sämst

Alla bilar presterade inte lika bra. I studien varierar verkningsgraden mellan 84 och 93 procent, vilket låter som en liten skillnad på papperet men är märkbar i plånboken.

En viktig iakttagelse: lågeffektsladdning ger större förluster. Det gör vanliga vägguttag extra ineffektiva. ADAC såg exempelvis att Renault Zoe tappade över 24 procent när den laddades via hushållskontakt – men under 10 procent via en riktig 11 kW-laddbox.

Läs också

Så mycket räckvidd försvinner varje år

För att göra siffrorna mer begripliga har forskarna räknat på en årskörning på 15 000 km.

De osynliga laddningsförlusterna motsvarar då att 1 087 till 2 359 kilometer räckvidd ”försvinner” – i snitt cirka 1 637 km. Det är mer än vad många kör på en hel månad.

Elbilen är fortfarande mest effektiv

Forskarna påminner också om proportionerna.

En modern förbränningsmotor använder ofta mindre än 40 procent av energin i bränslet – ibland långt mindre, särskilt i stadstrafik.

Så även om elbilar har sina dolda energitjuvar är de fortfarande betydligt mer effektiva än bensin- och dieselbilar. Men nu vet vi åtminstone att laddstolpen inte alltid levererar den räckvidd vi tror.

Läs också

Källa: Carup

Ads by MGDK