Startsida Bilar BMW:s superelbil chockar bilvärlden – Volvo och Mercedes skälver

BMW:s superelbil chockar bilvärlden – Volvo och Mercedes skälver

BMW:s superelbil chockar bilvärlden – Volvo och Mercedes skälver
T.iLiev / Shutterstock.com

En elbil med 80 mils räckvidd har förändrat spelplanen för bilindustrin.

Just nu läser andra

Audi hamnade tidigt i fokus under mässan, där märket presenterade ett helt nytt designspråk och tog avstånd från sina nuvarande modeller.

– Just nu har man sitt yngsta modellprogram någonsin. Och så åker man till München. Stora grejen är att designspråket är helt nytt, jag tror det är helt rätt. Men de säger att det vi har nu är inte bra, vi ska detoxa allt det digitala. Vi ska tar bort all pianolack. Dagens Audibilar blev över en natt omoderna, säger Söderlind enligt Carup.

Men det var BMW som stal showen när de presenterade sin Neue Klasse – en elbil med 80 mils räckvidd och ett attraktivt pris.

För Mercedes, som hade laddat i månader inför mässan, blev effekten dramatisk. Trots en uppseendeväckande presentation av nya Mercedes GLC, med återinförd kromgrill och stort fokus på detaljer, visade bilen nästan 10 mil kortare räckvidd än BMW:s nyhet.

– Det svettas hos Mercedes som trodde att München skulle bli ett segertåg. Många bilar blev över en natt osäljbara. Tesla har varit teknikledande, men nu…, säger Söderlind.

Läs också

Volvo ser ut att stå inför den största utmaningen på länge. Söderlind är XC60, som är Sveriges mest sålda bil, i praktiken osäljbar i jämförelse med BMW:s nya modell. Han menar att det är svårt att motivera köp av en laddhybrid när kunder kan få en elbil som går 80 mil på en laddning och dessutom har ett betydligt lägre förmånsvärde.

Volvos hopp ligger nu i lanseringen av EX60, som planeras att presenteras i januari. Söderlind tror dock att även denna bil kan få svårt att mäta sig med BMW:s nya teknik. Han påpekar att Volvo inte är känt för att bygga lätta och energisnåla bilar och att man sannolikt oroar sig över att EX60 inte når upp till den imponerande räckvidden hos BMW Neue Klasse.

Han tror dessutom att modellen kommer att prissättas över 750 000 kronor, vilket ytterligare kan skapa utmaningar. Det som enligt honom kan rädda EX60 är om Volvo satsar på en mer klassisk design utan överdrivna ljuseffekter i fronten och en minimalistisk interiör.

Ads by MGDK