Startsida Bilar Chockpriser på reservdelar – kartläggningen avslöjar enorma skillnader

Chockpriser på reservdelar – kartläggningen avslöjar enorma skillnader

Chockpriser på reservdelar – kartläggningen avslöjar enorma skillnader

Bilägare möter snabbt stigande kostnader för reservdelar.

Just nu läser andra

En ny granskning visar att prisskillnaderna kan vara så stora att identiska bildelar skiljer tiotusentals kronor beroende på vilken verkstad man väljer.

Oväntade prishopp

Carup uppmärksammar att den norska tidningen Motor gjort en omfattande jämförelse av priser på karossdelar och strålkastare hos olika verkstäder. Resultatet visar variationer som överraskar även experter.

Många bilägare kan tvingas betala långt mer än nödvändigt, helt beroende på vilket företag de anlitar.

Konsumentekonomen Magne Gundersen säger till Motor att bilägare bör ringa runt innan de accepterar ett pris, eftersom skillnaderna ofta framstår som oförklarliga.

Ett uppmärksammat exempel är Audi e-tron där en framlykta kostar runt 39 000 kronor hos Møller Bil, men bara cirka 7 200 kronor hos Mekonomen.

Läs också

Efter publiceringen ska Mekonomen ha velat stoppa uppgifterna, men Motor valde att stå fast vid sin redovisning.

Tesla sticker ut

Även Tesla – en av Norges mest köpta bilmodeller – visar kraftiga prisskillnader. En ny stötfångare kostar omkring 16 000 kronor hos Tesla själva, men hos Mekonomen hamnar motsvarande del på cirka 41 000 kronor.

Gundersen konstaterar att bilägare ofta saknar möjlighet att byta verkstad när skadan redan skett, vilket gör situationen svår att påverka.

Han hoppas att kartläggningen ska göra både branschen och bilisterna mer medvetna om prisläget.

Även svenska bilägare drabbas

Carup har tidigare rapporterat om samma utveckling i Sverige.

Läs också

Priserna på reservdelar har stigit kraftigt, och en ny strålkastare till en vanlig Audi kan numera kosta omkring 40 000 kronor.

Bo Ericsson på Fordonsjuristen menar att flera faktorer driver på kostnaderna. Dels har moderna bilar mer avancerad teknik som är dyr att tillverka och utveckla, dels finns det färre begagnade reservdelar på marknaden eftersom fler bilar exporteras i stället för att demonteras i Sverige.

Källa: Carup

Ads by MGDK