En till synes oskyldig miss kan förvandla en ny vindruta till en säkerhetsrisk.
Just nu läser andra
När vädret är klart och solen skiner märks det sällan. Men så fort mörker eller regn slår till kan små, nästan osynliga repor på bilens vindruta plötsligt försämra sikten rejält. Richard Gavaller, som i flera år arbetat med frågor kring bilglas och säkerhet, varnar för ett problem som många bilägare fortfarande inte tar på allvar.
– Dra inte runt smutsen på rutan, det kan ge repor och det gör sikten betydligt sämre. Allra helst när det är mörkt eller regnigt, då påverkas sikten ännu mer om rutan är dålig, säger han enligt Carup.
Orsaken till de osynliga reporna? Slitna torkarblad och smuts. Många bilister väntar alldeles för länge med att byta sina torkarblad – något som kan skada glaset.
Smuts på rutan spelar en central roll. Att tvätta glaset noggrant och använda rikligt med spolarvätska är avgörande för att skydda både sikt och bilens torkarsystem.
Läs också
– Om du har mycket smuts på rutan och kör torkarbladen så går de sönder. Därför är det viktigt att se till att den blir tvättad och att man använder rikligt med spolarvätska, säger han och fortsätter:
– Tänk på att göra rutan riktigt ren när du byter torkarbladen. Annars riskerar du att förstöra de nya också.
Det finns tydliga tecken på när torkarbladen börjar bli farliga. Jack i gummit och strimmor som lämnas kvar på rutan är några av varningssignalerna.
Att repor på bilrutor är ett allvarligt trafiksäkerhetsproblem råder det ingen tvekan om, men enligt Gavaller saknas fortfarande tekniska metoder för att mäta skadornas verkliga påverkan. Han berättar att VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, tidigare har granskat frågan och nyligen återkommit i hopp om att hitta en lösning.
I dagsläget sker bedömningen vid besiktning enbart genom visuell kontroll, vilket enligt Gavaller inte är tillräckligt. Han menar att det vore värdefullt att utveckla en konkret mätmetod för att bättre kunna bedöma hur repiga rutor påverkar sikten och trafiksäkerheten.