Strängare utsläppskontroller slår nu hårt mot äldre dieselbilar. I Tyskland har redan 32 000 fordon underkänts – och snart väntar samma öde i Sverige.
Just nu läser andra
Konsekvenserna av den ökända Dieselgate-skandalen kan snart slå med full kraft även mot svenska bilägare. Nya EU-regler innebär att striktare mätmetoder för partikelutsläpp ska införas i alla medlemsländer – något som redan lett till omfattande effekter i Tyskland.
Advokaten Theis Klauberg, som företräder kunder som lurats av biltillverkare som Volkswagen, menar att sanningen nu är på väg att komma ikapp hela bilindustrin. Han varnar för att många dieselbilar snart kommer att bli både obrukbara och värdelösa.
– När EU:s nya utsläppsregler kommer så blir de här bilarna värdelösa. De kommer aldrig att passera genom besiktningen och de som köpt dem kommer att förlora mycket pengar, säger Klauberg enligt Carup.
Han förklarar att bilföretag, bland annat VW, tidigare manipulerade utsläppsdata för att sälja bilarna som miljövänliga, särskilt på den amerikanska marknaden.
Läs också
– Anledningen var att man ville sälja bilar i USA och sa att dieselmotorerna kunde bli rena. Men det gick inte, istället fuskar man och lurade kunderna och myndigheterna. Men i USA, till skillnad från i Europa, har de köpt tillbaka bilarna.
De nya testerna som infördes i Tyskland i juli 2023 har redan haft stor effekt – över 32 000 dieselbilar har underkänts, vilket motsvarar omkring fyra procent av fordonsflottan. Enligt Detlef Grün från den tyska bilhandlarorganisationen beror det på att tidigare mätmetoder varit otillräckliga. Han förklarar att man investerat cirka 1,5 miljarder kronor i det nya mätsystemet, som nu visat sig vara en lönsam satsning. Grün understryker också att endast mätningar direkt från avgasröret kan garantera att bilarna lever upp till miljökraven under hela sin livstid.
Samtidigt pågår en omfattande upprustning i flera andra EU-länder där ny mätutrustning införs på besiktningsstationer. I Belgien har förändringen lett till att hela 17 procent av fordonen i vissa kategorier underkänns. Anders Gunneriusson, utredare på Transportstyrelsen, bedömer att Sverige troligtvis kommer att få se liknande siffror när samma mätmetoder väl införs här.
Trots att branschföreträdare länge har efterlyst hårdare kontroller och partikelmätning vid svensk bilbesiktning, har Transportstyrelsen hittills varit försiktig. Enligt Tord Fornander från den svenska besiktningsbranschen har EU vid upprepade tillfällen uppmanat Sverige att agera – men implementeringen har dröjt.
När EU-direktiven nu ska införas fullt ut även i Sverige väntar stora förändringar. Tusentals äldre dieselbilar riskerar att få körförbud eller bli så dyra att reparera att de i praktiken förlorar hela sitt värde.