Tusentals förare bryter dagligen mot lagen – utan att veta om det.
Just nu läser andra
Det är först vid rutinkontroller som problemet brukar upptäckas: bilister rullar in med både dimljus och halvljus tända – något som kan ge böter på 500 kronor.
– Det är otroligt vanligt och vi bötfäller när vi kan. Men det sker mest vid kontroller, säger Joakim Abrahamsson enligt Carup.
Han berättar att de flesta förare blir genuint förvånade när de stoppas.
Förbudet har funnits sedan 1995, efter att forskning från Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) visat att kombinationen av ljuskällor kan vara bländande. Trots det visar undersökningar att omkring tio procent av alla fordon kör med båda ljusen på.
Läs också
Tekniskt sett är det lätt att tro att mer ljus är bättre. Men Carl Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige, förklarar att funktionen går förlorad när man kombinerar dem.
– Dimljus lyser upp närmare bilen och vid sidorna. Medan halvljuset ger en längre ljuskägla. Det är inte meningen att det ska vara påslaget när det inte är dimma, säger han.
Stjernvall påpekar dessutom att kombinationen av dimljus och halvljus kan skapa förvirring bland andra trafikanter. Han förklarar att reglerna tydligt säger att endast två ljuskällor får vara tända samtidigt, och jämför det med att köra omkring med endast en strålkastare – även det är ett lagbrott.