Tusentals svenskar har blivit av med körkortet och stämplats som alkoholister – baserat på tveksamma blodprov.
Just nu läser andra
Två test – och körkortet är borta
Ett blodprov efter en utekväll. Ett till efter skidsemestern. Det räckte för att Linn Gustafsson, 28 år och nyutbildad ambulanssjuksköterska i Karlstad, skulle bli av med både körkortet och jobbet. Detta trots att hennes läkare intygat att hon inte har några alkoholproblem.

Anledningen? Två PEth-tester som visade förhöjda värden. Resten – 23 prover – låg inom gränsen. Men det spelade ingen roll för Transportstyrelsen.
Diagnos utan möte – kallades alkoholist
Transportstyrelsens egna läkare gjorde bedömningen: missbruk. Detta utan att ens träffa Linn personligen. Inget tydde på rattfylleri. Alkolåset på ambulansen hade aldrig reagerat. Ändå var det tillräckligt för att myndigheten skulle stämpla henne som olämplig att köra bil.
Ett rättsövergrepp i tysthet
Fallet Linn är inte unikt. Tusentals svenskar har drabbats av samma hårda bedömningar – grundade på tester som egentligen inte är tillförlitliga. PEth-prov kan inte visa om någon har alkoholproblem, enligt Socialstyrelsen. De bör endast användas som en del i en dialog, inte som ensam grund för myndighetsbeslut.
Läs också
Testet avslöjar inte hur mycket – eller när
Enligt experter varierar testresultaten stort mellan individer. För vissa försvinner spåren av alkohol efter några dagar, för andra tar det längre tid. En ny svensk studie visar till exempel att PEth-värdena är högre på måndagar och under sommaren – när folk festar mer. Det säger inget om långvarigt missbruk, bara att någon kanske drack vin kvällen innan testet.
Transportstyrelsen försvarar sig med tveksamma siffror
När kritiken växt i medierna har Transportstyrelsen försökt försvara sig. På sin hemsida skriver de att det krävs ”28–42 standardglas vin i veckan” för att nå de kritiska nivåerna – men hänvisar inte till någon trovärdig källa. I själva verket bygger siffran på en gammal tysk studie med bara elva deltagare.
Vill inte rätta till gamla misstag
Även om Transportstyrelsen nu lovar att förändra sina rutiner – och inte längre enbart lita på PEth-tester – så vägrar de se över tidigare beslut. Människor som Linn Gustafsson får alltså inte sina fall omprövade, trots att grunderna varit felaktiga.
Nu krävs politiskt ansvar
Det här är inte bara en medicinsk fråga. Det är ett demokratiskt problem. Tusentals människor har blivit av med körkortet och i vissa fall sina jobb, utan möjlighet att försvara sig mot en ovetenskaplig diagnos. Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) måste nu kliva fram – och se till att rättvisa skipas.