Svensk nybilsförsäljning pekar uppåt – men det är inte traditionella bilköp som ligger bakom ökningen.
Just nu läser andra
Det är privatpersonerna som står för det verkliga lyftet på den svenska bilmarknaden. I juli ökade deras bilköp med hela 25,3 procent jämfört med samma månad förra året – betydligt mer än företagens mer måttliga ökning på 10,3 procent. En stor del av förklaringen stavas privatleasing.
Privatleasing har blivit ett allt populärare alternativ till att köpa bil. I juli valde 51 procent av de privata köparna leasing – upp från 43 procent samma månad 2024. Det gör leasingformen till den tydligaste drivkraften bakom hela uppgången i år.
Bland privatköparna var Volkswagen det mest efterfrågade märket med en marknadsandel på 13,9 procent, följt av Kia (10,7 %) och Toyota (9,9 %). Totalt levererades 8 039 nya personbilar till privatpersoner i juli – en ovanligt stark månad, skriver Carup.
På företagssidan dominerade Volvo tjänstebilsförsäljningen med en marknadsandel på 27,4 procent, före Volkswagen (15,5 %) och BMW (8,3 %). Totalt levererades 5 297 nya tjänstebilar under månaden, vilket motsvarar en ökning på drygt tio procent jämfört med året innan.
Läs också
Tittar man på helåret hittills har 138 205 nya personbilar levererats totalt, enligt Vrooms definition av faktisk nybilsförsäljning. Det innebär en ökning med 6,5 procent jämfört med samma period 2024. 59 336 av dessa har gått till privatpersoner (+12,6 %) och 51 781 till företagskunder (+1,6 %).
Störst marknadsandel totalt under juli hade Volvo med 16,1 procent, tätt följt av Volkswagen (14,5 %) och Skoda (8,8 %).
Mobility Swedens registreringssiffror visade en ökning med 9 procent, men de faktiska leveranserna till slutkund – som Vroom redovisar – visar att försäljningen i själva verket växte med nästan 15 procent.