Det skulle bli nästa stora grönare steg efter elbilen. Men nu tvingas bilägare i Oslo köra hela vägen till Trondheim – bara för att tanka. Stängningen av landets sista station i huvudstadsområdet kan bli spiken i kistan för vätgasdrivna bilar i Norge.
Just nu läser andra
Vätgasens sista suck i Oslo
För bara ett år sedan fick vätgasbilar fortsätta använda kollektivkörfält i Oslo – ett privilegium elbilar förlorade. Det gav ett kort uppsving för tekniken i Norge. Men nu står många förare maktlösa efter att den enda vätgasstationen i Osloområdet stängt igen.
Enligt tidningen Motor finns det omkring 200 vätgasbilar i landet, de flesta i eller omkring Oslo. När den lokala stationen stängdes blev det plötsligt 50 mil till närmaste möjlighet att fylla tanken.
”Vi har ingen tidplan”
Kurt Dahlberg bekräftar för Motor att stationen är stängd:
– Vi arbetar på att öppna igen, men vi har inget datum. Det är några saker som måste lösas först, säger han.
Privatpersoner hänvisas till företagslösning
Alternativet? En vätgasstation i Trondheim, men den drivs av livsmedelsjätten Asko – och kräver särskilt avtal för att privatpersoner ens ska få använda den. Det bekräftar Ingebjørg Telnes Wilhelmsen, ordförande för Norskt vätgasforum:
– Stationen är främst till för Askos lastbilar, men med avtal går det även för andra. Dessutom finns en ny station i Hellesylt, säger hon.
Läs också
En teknik på väg ut?
Toyota Mirai är i dagsläget den enda nya vätgasbilen som säljs i Norge, med en räckvidd på cirka 65 mil. Det betyder att stora delar av landet – inklusive norrmän långt från Trondheim – är praktiskt taget utestängda från att köra vätgasbil, skriver bilsajten CarUp.
Trots problemen fortsätter Norsk vätgasforum att driva frågan om vätgas som ett hållbart alternativ till elbilar. Men enligt Motor registrerades endast nio nya vätgasbilar i Norge under det senaste året.
En grön dröm som stannade i backen
Tekniken sågs länge som nästa stora miljörevolution på vägarna. Nu kan bristen på infrastruktur ha satt stopp – bokstavligen. När närmaste tankstopp kräver en heldagsresa genom landet, är det få som har tålamodet eller möjligheten att fortsätta. Frågan är om vätgasen ens hinner ta fart igen.