Startsida Bilar Myten om elbilsbränder får sig en känga – MSB avslöjar...

Myten om elbilsbränder får sig en känga – MSB avslöjar vad som verkligen är farligt

Elbil, laddare
Ivan Radic / Wiki Commons

Brinner elbilar oftare än andra fordon? Är litiumjonbatterier omöjliga att släcka? Nu går MSB till motattack mot vanliga rykten – och pekar ut en helt annan risk som större än elbilen själv.

Just nu läser andra

Det är inte elbilarna som är den största brandrisken – utan något betydligt mindre: elsparkcyklarna. Enligt Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) saknar många av dessa små batteriprodukter det avancerade skyddssystem som större fordon har, vilket gör dem mer känsliga för överhettning, överladdning och felaktig hantering.

Och det är just sådana nyanser som MSB nu vill lyfta. Myndigheten har analyserat flera vanliga föreställningar om elbilar – och funnit att mycket helt enkelt inte stämmer.

En av de vanligaste myterna är att elbilar brinner oftare än bensin- eller dieseldrivna fordon. MSB konstaterar att det tvärtom är färre elbilsbränder i förhållande till antalet fordon. Och skulle det börja brinna är värmeutvecklingen ungefär densamma oavsett drivmedel.

Myndigheten understryker dock att riskerna inte är obefintliga. Som med all elektrisk utrustning gäller det att följa säkerhetsinstruktioner:

Läs också

  • Använd aldrig motorvärmaruttag vid laddning.
  • Installera laddbox med hjälp av registrerat elinstallationsföretag.
  • Ladda inte en skadad bil alls.

En annan seglivad föreställning är att elbilsbränder är omöjliga att släcka. Det är inte sant. Räddningstjänsten har idag särskilda verktyg och metoder för att hantera batteribränder, även om det kan vara mer komplicerat än vid traditionella fordonsbränder.

Men visst finns det faror att ta på allvar. Vid brand kan litiumjonbatterier avge vätefluorid, en giftig gas som kan förekomma i alla typer av fordon vid brand. Därför är rådet detsamma oavsett biltyp: håll dig borta från brandröken.

MSB:s svar på vanliga myter:

  • ”Elbilar brinner oftare än andra bilar”Nej, statistiken visar färre bränder i elbilar.
  • ”Bränder i elbilar är hetare”Nej, maximal värmestrålning är likvärdig.
  • ”Jetflammor gör elbränder farligare”Nej, kupébränder sprider sig snabbare än batteriflammor.
  • ”Elbilsbränder går inte att släcka”Nej, det är svårt men fullt möjligt med rätt utrustning.
  • ”Vätefluorid från batterier är extremt giftigt”Ja, men gäller alla bilar vid brand.
  • ”Små batterier kan orsaka termisk rusning”Ja, särskilt i elsparkcyklar med svagare skydd.

Källa: MSB

Läs också

Tyckte du artikeln var intressant? Dela den här Dela artikeln: