Startsida Bilar Ny reduktionsplikt – men inga prischocker vid pumpen?

Ny reduktionsplikt – men inga prischocker vid pumpen?

gas station, bil, car, auto
Shutterstock

Den 1 juli trädde nya regler i kraft för drivmedel i Sverige. Trots högre krav på biobränsle märktes förändringen knappt för bilister – åtminstone inte vid pumpen.

Just nu läser andra

När den nya reduktionsplikten började gälla den 1 juli 2025 var förväntningarna höga på att priserna på drivmedel skulle påverkas direkt. Många trodde att bensinpriset skulle sjunka tack vare en skattesänkning på 40 öre per liter inklusive moms.

Men när svenska bilister rullade in på bemannade OKQ8-stationer på premiärdagen möttes de av oförändrade siffror: 15,64 kronor för 95-oktan och 16,59 för diesel – exakt samma som dagen innan.

Den uteblivna prisskillnaden förvånade många, särskilt eftersom kostnaden för att tillverka drivmedel ökat. Reduktionsplikten, som innebär ett högre krav på inblandning av biobränslen, gör produktionen dyrare. Samtidigt har skatten sänkts i syfte att väga upp den extra kostnaden.

För E10-bensin, som redan innehåller så mycket etanol det är tillåtet att blanda i, förväntas ändå en viss prisökning på sikt eftersom reduktionsplikten ska räknas på hela systemet.

Läs också

Dieseln påverkas mer tydligt. Inblandningen av biodrivmedel ökar från omkring 8 till upp mot 14 procent. Det innebär ökade tillverkningskostnader, men enligt planen ska dessa täckas helt av den sänkta skatten – vilket hittills hållit dieselpriset stabilt, enlgit Carup.

– Däremot har vi justerat priset på miles+ 98 idag med +15 öre/liter på de flesta av våra stationer, lokala variationer kan förekomma. miles+98 är precis som tidigare E5 (5% etanol) och kräver mer av dyrare komponenter för att nå reduktionsplikten på 10% än för miles95 som är E10 (10% etanol). Därav höjs priset på miles+98 nu vid höjd reduktionsplikt., skriver Lennart Olsson, Senior Manager på Circle K, till Carup.

Ytterligare en förändring från den 1 juli är att el vid publika laddstationer nu räknas in i reduktionsplikten. Det innebär att energibolagen kan minska sin användning av biobränsle – men ändå uppfylla klimatmålen – genom att hänvisa till utsläppsminskningar via eldrift.

Bakgrunden till hela reformen är att Sverige behöver minska sina utsläpp för att undvika höga EU-avgifter. Viktigt att notera är att det är statistiken som avgör – inte vad som faktiskt släpps ut ur varje enskild bils avgasrör.

Läs också

Ads by MGDK