Elbilen används mer än någon annan biltyp i Sverige. En ny Sifo-undersökning visar att elbilsägare inte bara kör längst totalt sett – de gör också fler långresor än förare av bensin- och dieselbilar.
Just nu läser andra
Trots att debatten om räckviddsångest lever kvar, svarar mer än hälften av alla elbilsägare att de inte längre oroar sig över hur långt bilen tar dem på en laddning. För John Wastring, vd på Zaptec Sverige, är utvecklingen självklar: ”Att elbilar används mer och för längre sträckor än andra bilar visar att tekniken mognat och att räckviddsoron inte längre är det stora hinder som många kanske föreställer sig”, säger han enligt Carup.
Siffrorna i undersökningen stärker bilden. När man ser till hur många långresor som görs varje år – det vill säga körningar på över 20 mil – ligger elbilar i topp. 35 procent av ägarna gör fem till tio sådana resor årligen, 19 procent mellan elva och tjugo gånger och ytterligare 10 procent kör över 20 långresor om året. En mindre andel, 4 procent, uppger att de kör långt mer än 50 gånger på ett år. Endast lika många säger att de aldrig kör så långt.
Fossilbilar hamnar däremot på efterkälken. Bland dessa förare är det dubbelt så många som aldrig kör längre än 20 mil, 7 procent, och bara 2 procent når upp till fler än 50 långresor om året.
Tittar man på det totala årliga körandet visar siffrorna samma trend. Elbilar rullar i snitt 2 087 mil per år, medan laddhybrider stannar på 1 746 mil och fossilbilar på 1 680 mil. Undersökningen, som genomförts av Sifo i samarbete med Zaptec Sverige, tyder därmed på att elbilen inte längre är reserverad för kortare vardagsresor – utan används mest och längst i hela landet.