Efter 15 år på verkstadsgolvet vet bilteknikern Yonatan vilka bilmärken som ständigt återkommer med problem. Nu listar han de fem märken han själv aldrig skulle köpa – och råder andra att tänka sig noga för.
Just nu läser andra
Det är de sydkoreanska märkena Kia och Hyundai som får den hårdaste kritiken. Yonatan berättar att han ständigt får in deras bilar med trasiga motorer och växellådor.
– Jag hanterar så många motorärenden att det inte ens är roligt, säger han enligt Carup och påpekar att garantin ofta sjunker dramatiskt efter första ägaren. Bland problemen nämns fel på vevlagringar, kamkedjor, kamaxlar, hög oljeförbrukning och kolavlagringar.
Strax bakom hamnar Stellantis-koncernen, som äger märken som Dodge, Chrysler, Jeep, Ram och Alfa Romeo. Där handlar det inte bara om motorer utan även växellådor, elektronik och radiosystem. Yonatan undviker nästan helt Mopar-bilar – med ett undantag: SRT Hellcat, som enligt honom fungerar bättre och har färre fel.
På tredje plats återfinns GM, ett märke han säger sig tycka om men där problemen varit återkommande de senaste sex–sju åren. Active Fuel Management-systemet och ventillyftarna lyfts fram som särskilda svagheter.
– Det finns egentligen ingen ursäkt från den tillverkaren, säger han.
Läs också
Ford hamnar på fjärde plats. EcoBoost-motorerna med variabel kamaxelstyrning har orsakat många dyra reparationer, tillsammans med problem på kopplingar och kylsystem som i värsta fall kräver motorbyte. Yonatan skämtar ofta om köpare som lagt stora summor på en Raptor EcoBoost, bara för att upptäcka att motorn skramlar redan från fabrik.
På femte plats placerar han de tyska märkena Volkswagen och Audi. Här är det sällan fråga om totala motorhaverier, men desto fler problem som oljeläckage, vätskefel och slitage på kamaxel- och ventilhus. Eftersom reparationerna är tidskrävande blir de också dyra.
Avslutningsvis understryker Yonatan sin varning till bilköpare. Han menar att vissa märken helt bör undvikas om man inte har ett omfattande skydd genom en dyr försäkring. Samtidigt framhåller han att den som ändå vill köpa en ny bil alltid bör se till att välja den bästa möjliga garantin.