Startsida Bilar Parkeringsböter får moms – så slår EU:s nya regler mot...

Parkeringsböter får moms – så slår EU:s nya regler mot din plånbok

Bil med böter, parkeringsböter
Bjoern Wylezich / Shutterstock

Från 2027 kan p-böter i Sverige bli ännu mer kännbara. Ett EU-beslut innebär att moms ska läggas på kontrollavgifter – något som kan leda till högre bötesbelopp för bilister. Men vem får betala?

Just nu läser andra

EU-domstolens beslut förändrar reglerna

Ett domslut från EU-domstolen slår fast att kontrollavgifter och felparkeringsböter ska räknas som momspliktiga tjänster. Skatteverket har nu godkänt att moms ska läggas på dessa avgifter, vilket i praktiken betyder att själva boten kan bli dyrare.

Förändringen är planerad att börja gälla från den 1 januari 2027.

Osäker framtid för både bilister och bolag

Än så länge är det oklart om det blir bilisten eller parkeringsbolaget som får stå för den extra kostnaden. Taket för hur mycket en p-bot får ligga på i Sverige är idag 1 300 kronor, och många kommuner – som Stockholm – ligger redan nära det, skriver Nyheter24

Om momsen läggs ovanpå dagens avgifter kan det innebära att böterna överskrider det lagliga maxbeloppet, vilket skapar en juridisk gråzon.

Läs också

Risk för ekonomisk smäll för fastighetsägare

Revisionsfirman Deloitte varnar för att parkeringsbolag och fastighetsägare kan tvingas bära kostnaden själva, eftersom det inte är säkert att momsen kan föras över till bilisten. Det kan i så fall leda till minskade intäkter och förändringar i hur parkeringsytor drivs.

Kritik från branschen: ”Konstigt beslut”

Alla är inte nöjda med utvecklingen. Louise Bill, VD för branschorganisationen Svepark, riktar kritik mot hur förändringen hanterats:

– Vi tycker det här är konstigt. Det hade varit bättre om riksdagen och regeringen hade ändrat lagen och förordningar, säger hon till Dagens Nyheter.

Vad betyder det här för dig?

Från 2027 kan alltså dina parkeringsböter bli dyrare – inte för att avgifterna höjs, utan för att moms tillkommer. Hur stor skillnaden blir i praktiken beror på hur kommuner och parkeringsaktörer väljer att tolka och hantera den nya lagen.

Samtidigt kan frågan om att höja maxbeloppet för p-böter bli en ny politisk hetpotatis.

Läs också

Ads by MGDK