Startsida Bilar Revolution på hjul: Så känner Volvos nya bilar av vägen...

Revolution på hjul: Så känner Volvos nya bilar av vägen utan att se den

Nuernberg,/,Germany,-,March,4,,2018:,Volvo,Logo,On
Filmbildfabrik / Shutterstock.com

Volvo utvecklar nu en avancerad lidar-lösning som inte bara upptäcker hinder – den kan förstå vägbanans form även i mörker, snö eller utan vägmarkeringar.

Just nu läser andra

Att dagens förarstödssystem kämpar i dåligt väder eller på vägar utan tydliga markeringar är inget nytt. Men Volvo är på väg att ta nästa steg. Genom att använda lidar – en form av lasersensor – vill företaget ge bilen en verklig förståelse för vägbanan, oavsett väglag eller om det saknas vägskyltning.

Systemet, som avslöjas i ett nytt patent, bygger på att sensorn monteras högt upp på bilen, exempelvis på taket, och riktas snett neråt mot vägytan. Genom att noggrant skanna av vägen i realtid skapas en 3D-bild där även små höjdskillnader uppfattas. Bilen kan då avgöra om den befinner sig i ett körfält, på väg att glida av vägen, eller om den närmar sig en upphöjd vägkant – även om gränsen inte är målad.

Tekniken fungerar också i kurvor och på ojämna vägar. Det intressanta är att bilen inte bara ser att det finns en väg, utan också hur den rör sig. Det gör att lidar-sensorn kan tolka vägkanten dynamiskt och ge bilen bättre förståelse för vägbanans rörelser i realtid.

Traditionellt har lidar använts för att upptäcka andra fordon eller fotgängare, men den här lösningen går betydligt längre. Tekniken kan till exempel bistå föraren genom att automatiskt korrigera bilens riktning – utan att föraren ens märker det. Det handlar inte om självkörning i sig, utan om att ge ett effektivare förarstöd, särskilt på landsvägar och i dåliga förhållanden.

Läs också

Systemet är tänkt att fungera oberoende av god sikt – till skillnad från GPS och kameror, som ofta påverkas negativt av mörker, dimma eller snö. Tanken är att öka säkerheten där dagens teknik brister.

Ännu är tekniken inte redo för bred användning. Volvos senaste modell, EX90, har haft problem med lidarens funktion i praktiken, vilket gjort att systemet ännu inte är aktiverat i trafik.

Läs också

Tyckte du artikeln var intressant? Dela den här Dela artikeln: