Sveriges unikt grova asfalt påverkar inte bara komforten, utan också bränsleförbrukningen.
Just nu läser andra
Kör du i Dalarna eller Hälsingland och tycker att vägen är både röd och bullrig? Det är inte konstigt. I dessa regioner används Älvdalsporfyr – en lokal bergart med röd ton – som asfaltsmaterial. Den är slitstark, klarar dubbdäck väl, och visar sin färg efter ett års användning. Men den är också en del i ett större problem: svensk asfalt får din bil att dra mer.
Runt sex miljarder kronor extra per år – så mycket betalar svenska bilister i onödan, enligt uppskattningar. Bilar – inte minst elbilar – får kortare räckvidd på våra vägar, vilket betyder mer laddning, mer bensin och mer pengar ut från plånboken, skriver Carup.
Förklaringen ligger till stor del i stenstorleken. Svenska vägar byggs ofta med krossat berg där stenarna är upp till 16 millimeter. Det ger högre rullmotstånd än exempelvis Norge eller Centraleuropa, där mindre stenar används. I Norge har man minskat användningen av dubbdäck, vilket möjliggjort asfaltsblandningar med stenar på 11 millimeter – och därmed lägre förbrukning.
Hållbarhetsexperten Åsa Lindgren från Trafikverket förklarar att Sverige inte kommit vidare i testerna trots EU-forskning som visat fördelar med finare asfalt. Även forskaren Ulf Sandberg från VTI menar att ungefär fem procent av bilens energiförbrukning kan spåras till vägbeläggningen.
Läs också
Men klimatet spelar roll. Asfalt blandas olika beroende på klimatzon. Trafikverkets Henrik Arnerdal förklarar att svenska vägar kräver särskilda bindemedel och stenblandningar för att klara kyla och dubbdäck. Bitumen – ett fossilt ämne – används fortfarande globalt, då det är både tåligt och kostnadseffektivt.