Ägare menar att bilarna blivit livsfarliga att köra.
Just nu läser andra
Flera år efter lanseringen medger Volkswagen själva att satsningen var ett misstag. Företaget har redan börjat gå tillbaka till traditionella lösningar – exempelvis fick Golf 8 (2024) tillbaka vanliga rattknappar, enligt Carscoops. European Transport Safety Council bekräftar att samma sak sker i framtida modeller, bland annat i den helelektriska ID.2all som lanseras 2026. Men för nuvarande ägare av exempelvis ID.4 är problemen fortfarande verklighet.
Och problemen kan vara dödliga. I Växjö råkade en kvinna oavsiktligt aktivera farthållaren genom att nudda en touchknapp på ratten. Bilen skenade och slutade i en dödsolycka. Händelsen är bara en av flera som lyfts fram i diskussionen om säkerhetsriskerna, enligt Carup.
Två ägare till VW ID.4 är nu kärande i en pågående rättsprocess i USA. De berättar att de blivit “skräckslagna och tveksamma” till att ens köra sina bilar. I stämningen anklagas Volkswagen för bedrägeri genom utelämnande, brott mot garanti samt otillbörlig vinning.
Företaget påstås dessutom ha känt till problemen redan tidigare – via kundklagomål, interna dokument och återförsäljarrapporter. Ärendet ligger nu hos en federal domstol i New Jersey och omfattar även konsumentskyddslagar i Connecticut och Massachusetts.
Bakgrunden till stämningen är enkel men allvarlig: de kapacitiva rattknapparna. Tanken var att de skulle kännas moderna, men i praktiken är de svåra att hantera utan att ta blicken från vägen. Den adaptiva farthållaren kan aktiveras av en lätt beröring, vilket enligt kritikerna skapar farliga situationer för både förare och andra trafikanter.
Läs också
Trots att Volkswagen lovat förändring kan det ta flera år innan alla modeller blir fria från de kritiserade knapparna. För de ägare som redan drabbats är frågan dock långt ifrån framtida – den är akut här och nu.