Medan diesel tappar mark i Europa ser Toyota ett skifte någon gång mellan 2030 och 2035 – och spår att en av bilvärldens mest seglivade motorer till slut får ge vika.
Just nu läser andra
– Jag tror verkligen att vätgas är vår framtid, och att det är då man kan se en förändring av dieseltekniken. Vätgas är ren, har bra räckvidd, infrastrukturen kommer vara betydligt bättre än i dag, den blir mer bekväm och den blir prisvärd, säger Sean Hanley, vice vd för försäljning och marknadsföring på Toyota Australien, till CarExper, enligt Carup.
Hanley menar att bensinbilar redan klarar samma uppgifter som dieselbilar, men att vätgas kommer att bli det självklara alternativet längre fram.
Han förutspår att övergången på allvar tar fart mellan 2030 och 2035, då försäljningen av Toyotas vätgasbilar väntas öka kraftigt.
Flera andra biltillverkare satsar helt på batteridrivna elbilar och har skrotat sina vätgasplaner, men Toyota väljer en annan väg. Samtidigt befinner sig dieseltekniken i fritt fall på de europeiska marknaderna.
Enligt ACEA minskade hela bilmarknaden med 1,9 procent under första halvåret 2025, men försäljningen av dieselbilar backade med hela 28,1 procent. I dag står de bara för 9,4 procent av nyregistreringarna – en historiskt låg nivå.
Läs också
Så fungerar en vätgasbil:
En bränslecell omvandlar vätgas och syre direkt till elektricitet som driver bilens elmotor. Energin kan också lagras i ett mindre batteri. Det enda som släpps ut är vattenånga.
Räckvidden är i nivå med traditionella förbränningsmotorer och tankningen tar bara några minuter. Den stora nackdelen i dag är att infrastrukturen för tankställen fortfarande är mycket begränsad.