Startsida Bilar Varnar: Lockpriser på privatleasing kan bli dyrare än du tror

Varnar: Lockpriser på privatleasing kan bli dyrare än du tror

Varnar: Lockpriser på privatleasing kan bli dyrare än du tror
ViDI Studio / Shutterstock.com

Privatleasing lockar allt fler bilköpare, men bakom annonsernas låga månadskostnader döljer sig ofta avgifter och kostnader som kan höja den verkliga prislappen rejält.

Just nu läser andra

Mer än hälften av alla nya bilar i Sverige leasas i dag, men den som fastnar för ett lågt månadserbjudande kan få en överraskning. Exempelvis marknadsförs en Audi A3 Sportback för 2 995 kronor i månaden – men för att få priset krävs en insats på 17 000 kronor.

Kostnader för försäkring och utrustning kan också springa iväg. En försäkring hos IF kostar 691 kronor per månad, vilket blir 24 876 kronor på tre år. Vinterdäck är ofta ett separat tillval: 17-tums dubbade däck med originalfälg hos Audi innebär 595 kronor per månad, vilket på tre år ger ytterligare 21 420 kronor. Till det kommer kostnader för hjulskifte och eventuell förvaring, rapporterar Carup.

Andra utgifter som sällan nämns tydligt i annonserna är uppläggningsavgifter, fordonsskatt och servicepaket. Hos Audi är uppläggningsavgiften 495 kronor, men återförsäljare kan ta mer. Fordonsskatten ligger på 6 000 kronor per år för en Audi A3. Vissa avtal inkluderar service, men inte alla – Möllers Bil erbjuder till exempel ett paket för 100 kronor i månaden.

Den som kör mer än den avtalade sträckan riskerar dessutom en klumpsumma vid återlämningen. Kostnaden för “övermil” kan bli hög om man inte har koll. Även skador kan bli dyra, som för kvinnan som fick en räkning på 36 500 kronor för “onormalt slitage”.

Leasingavgiften påverkas dessutom av ränteläget via Volkswagen Financial Services basränta – en räntehöjning kan göra bilen dyrare under avtalstiden.

Ads by MGDK