Snygga kläder. Rätt musik. Trevlig personal. Kortet redo. Allt pekar mot ett köp. Men så händer det. Skynket till provrummet stängs – och köplusten dör snabbare än ett dåligt modem. Det är märkligt hur något så avgörande kan behandlas som ett nödvändigt ont.
Just nu läser andra
Känslan säljer – inte galgarna
Jag är ingen som behöver bli uppvaktad i butik. Jag hittar själv. Behöver jag hjälp är det mest: ”Har ni den här i min storlek?”. Punkt. Resten sköter känslan.
En snygg butik, bra musik, ett tempo som säger ”du hör hemma här”. Då sitter Visa-kortet löst. Apple Pay blippar nästan av sig självt. Man är på gott humör. Och gott humör är dyrt – på ett bra sätt.
Sedan kommer provrummet
Här tar sagan slut.
Provrummet är ofta litet som en garderob i en färja från 90-talet. Spegeln ser ut att vara stulen från en tandläkarmottagning. Och belysningen – herregud. De starkaste halogenlampor byggmarknaden kan erbjuda, rakt uppifrån, så att varje skugga i ansiktet får eget postnummer.
Man klär av sig för att prova kläder – och känner sig som ett skämt. Inte exakt den sinnesstämning som skriker: ”Ja! Jag tar tre plagg till.”
Läs också
Från stil till självförakt på 30 sekunder
De snygga kläderna? Ser plötsligt ut som något man borde be om ursäkt för. Kroppen? Har tydligen ändrat form sedan i morse. Självförtroendet? Ligger kvar ute bland galgarna.
All köplust rinner av. Man vill inte ha något. Man vill hem. Helst snabbt. Och gärna med vin.
Varför är provrummet så ovälkomnande?
Det är det här som är det verkligt märkliga. Provrummet är platsen där beslutet tas. Där köpet avgörs. Ändå behandlas det som ett nödvändigt ont.
Varför inte:
- Lite varmare ljus
- En spegel som inte hatar människor
- En känsla av ”du ser bra ut” istället för ”är detta ens lagligt?”
Lite hemtrevligt. Lite charm. Lite respekt.
Läs också
Personal i all ära – men det räcker inte
Missförstå mig rätt. Bra personal är guld. Men det är inte de som säljer kläderna i slutändan. Det är känslan. Hur man mår när man står där, halvklädd, och ska fatta beslut.
Jag är ingen klädman. Men jag vet exakt vad som krävs för att jag ska blippa Apple Pay i kassan med ett leende.
Gör mig snygg – så köper jag
Vill butiker sälja mer? Börja i provrummet. Gör det till en plats där man känner sig lite bättre än när man gick in. Inte tvärtom.
För känslan säljer kläderna.
Och just nu jobbar provrummet ofta aktivt emot affären.