Startsida Ekonomi Så manipulerar modejättarna ditt köpbeslut – medvetet och effektivt

Så manipulerar modejättarna ditt köpbeslut – medvetet och effektivt

Shein,Online,Web,Shop,Bags.
Graffitimi / Shutterstock.com

Forskning visar att nästan alla stora modekedjor använder psykologiska knep för att få oss att köpa mer än vi tänkt. Från ”Köp nu, betala senare” till blinkande rabatter och meddelanden som ”Någon tittar just nu på den här varan” – våra digitala flöden är fulla av triggers.

Just nu läser andra

En ny granskning från Naturskyddsföreningen visar att nio av Sveriges största modeföretag använder en rad olika metoder för att styra vårt köpbeteende – ofta utan att vi ens märker det.

Modeföretagens osynliga knep

H&M, Lindex, Kappahl, NA-KD, Nelly, Boozt, Zalando, Ellos och Shein har alla granskats i undersökningen. Samtliga använder så kallade köptriggers: små, psykologiskt utformade signaler som får oss att handla snabbare och mer.

Det kan handla om tidsbegränsade erbjudanden, notiser om att produkten snart tar slut – eller rekommendationer som ”Du kanske också gillar…” och ”Köp hela outfiten”.

– De försöker uppmuntra oss till att göra köp som vi annars inte skulle gjort. Det blir svårt att stå emot när systemen är designade för att få oss att agera snabbt och utan eftertanke, säger Beatrice Rindevall, ordförande i Naturskyddsföreningen.

Shein toppar listan – Ellos på andra plats

Läs också

Flest triggers hittades hos det Kinabaserade företaget Shein, som även tackat nej till intervju. På andra plats kommer Ellos, som inte heller vill kommentera uppgifterna.

H&M, Lindex och Kappahl använder något färre metoder, men alla företag i granskningen använder minst några former av köppåverkan.

– Det här får stora konsekvenser för både klimat och sociala frågor. När vi konsumerar mer än vi behöver påverkar det både miljön och de människor som jobbar i klädfabrikerna, säger Rindevall.

Svensk Handel: ”De värsta metoderna måste bort”

Hos Svensk Handel finns en tydlig vilja att stävja de mest manipulativa teknikerna.

– Det pågår en förhandling i Bryssel nu för att komma åt exempelvis sådana metoder som gamifiering – där man använder lyckohjul, snabba köp och tävlingsmoment. Den svenska handeln stöder verkligen den lagstiftningsutvecklingen, säger Magnus Nikkarinen, hållbarhetsansvarig på Svensk Handel, till TV4 Nyheterna.

Unga lockas till överkonsumtion

Läs också

På gymnasiet Norra Real i Stockholm berättar flera elever att de ofta känner sig påverkade av shoppingappar och reklam i mobilen.

– Man köper onödiga grejer och så ligger det bara tills man slänger det, säger 17-årige Joel Planthaber.

Klasskamraten Sara Oxelius håller med:

– Jag har redan massor av de här grejerna, men det är svårt att låta bli när det dyker upp superrabatter och erbjudanden hela tiden. Till slut har man ett gigantiskt lager som man egentligen inte behöver.

Shein: ”Användarna gör medvetna val”

I en skriftlig kommentar säger Shein att deras plattform handlar om att skapa en ”rolig och trevlig shoppingupplevelse”.

Läs också

”De underhållande inslagen i appen är frivilliga och inte en central del av upplevelsen. Våra kunder uppskattar prisvärde, kvalitet och urval – och fattar genomtänkta beslut”, skriver företaget.

Shein uppger också att de regelbundet ser över sin design och har interna kontroller för att åtgärda eventuella problem som uppstår.

Nyckelord: Shein, Ellos, H&M, överkonsumtion, köptriggers, Naturskyddsföreningen, Svensk Handel, e-handel, hållbarhet

Ads by MGDK