Startsida Inrikes 10 saker som får butikspersonalen att koka – gör du...

10 saker som får butikspersonalen att koka – gör du någon av dem?

10 saker som får butikspersonalen att koka – gör du någon av dem?
Dean Drobot / Shutterstock

Julhandeln drar igång och butikerna fylls av stressade kunder. Men vissa vanor får butikspersonalen att se rött. En ny undersökning visar de vanligaste beteendena som gör arbetsdagen tyngre – och varför det handlar om mer än bara irritation.

Just nu läser andra

“Kunden har inte alltid rätt”

Julrushen innebär köer, trängsel och långa arbetsdagar. Samtidigt visar en ny Sifo-undersökning från Circle K att många kunder beter sig på sätt som gör livet svårt för butikspersonalen.
Markus Fellesson, docent i företagsekonomi vid Karlstads universitet, menar att problemet delvis ligger i en gammal idé.

– Synen på att “kunden alltid har rätt” gör att personalen tvingas stå ut med beteenden som inte borde accepteras, säger han i ett pressmeddelande, skriver sajten Familjeliv.

Små irritationer blir stora problem

Enligt Fellesson handlar det sällan om stora bråk – utan om små, ständigt återkommande händelser.
– När hundratals sådana möten upprepas varje dag tär det på både hälsan och känslan av trygghet. Det är inte marginella irritationsmoment, utan ett systematiskt problem, säger han.

Här är värstingbeteendena i butik

Undersökningen, som omfattade 1 008 personer mellan 18 och 84 år, visar de mest störande kundbeteendena enligt personalen.
Känner du igen dig?

  1. Ifrågasätter regler eller personalens kompetens på ett respektlöst sätt – 47 %
  2. Höjer rösten eller blir aggressiv – 45 %
  3. Kräver hjälp direkt utan att vänta på sin tur – 44 %
  4. Gör sarkastiska eller nedlåtande kommentarer – 33 %
  5. Pratar i telefon under hela samtalet – 24 %
  6. Lämnar skräp eller rörigt efter sig – 19 %
  7. Suckar högt eller himlar med ögonen – 16 %
  8. Glömmer att säga hej eller tack – 14 %
  9. Filmar eller fotograferar utan samtycke – 10 %
  10. Har hörlurar i medan de pratar med personalen – 9 %

“En stress som går åt båda håll”

Stress och brådska påverkar både kunder och anställda. Fellesson tror att fler skulle vinna på ett nytt sätt att se på service.
– Det handlar inte om att peka finger, utan om att påminna om ömsesidig respekt. Service blir bäst när båda parter känner sig sedda, säger han.

Ads by MGDK