Startsida Inrikes Böterfällan: Nytt p-trick från kommunerna – böterna exploderar

Böterfällan: Nytt p-trick från kommunerna – böterna exploderar

Bil med böter, parkeringsböter
Bjoern Wylezich / Shutterstock

Kommuner ökar böterna kraftigt för ”terrängparkering” – experten: ”De letar nya sätt att få in pengar”

Just nu läser andra

Okänt lagrum slår hårt mot bilister

Antalet parkeringsböter för så kallad terrängparkering har skjutit i höjden i flera kommuner – ofta utan att bilister ens förstått att de gjort fel. Flera experter menar att kommunerna nu aktivt letar nya sätt att kunna bötfälla – och tjäna pengar.

– Jag har inget emot parkeringsvakter, men det måste vara rimligt, säger parkeringsexperten Stefan Wahlberg, skriver TV4 Nyheterna

Två hjul på gräset – 1 300 kronor i böter

Ett exempel är Gunnar Norberg i Huddinge. Han parkerade bilen utanför sin egen tomt – men två hjul hamnade precis på en gräsremsa mellan vägen och tomten. Den marken tillhörde kommunen. Resultat: 1 300 kronor i böter.

– Att ställa sig i ett dike för att släppa fram andra trafikanter kan bli riktigt dyrt, säger Wahlberg, som har drivit parkeringsärenden i 35 år.

Läs också

Hård ökning – upp till 330 procent

Enligt Carup har antalet terrängböter ökat kraftigt i flera kommuner, bland annat i Huddinge – där ökningen ligger på hela 330 procent. Wahlberg anser att detta tyder på att kommunerna aktivt söker nya sätt att bötfälla.

– Hade polisen varit lika effektiva som parkeringsvakterna i Stockholm så skulle brottsligheten vara noll, säger han ironiskt.

Kommunens svar: invånare klagar

Ezvin Zilic, stadsmiljöchef i Huddinge, säger att ökningen i själva verket beror på fler inkomna klagomål från boende om felparkerade bilar. Kommunen betonar att parkering i villaområden i första hand är till för besökare – och att villaägare förväntas parkera på den egna tomten.

Så undviker du terrängböterna

Kommunerna har rätt att bötfälla bilar som står på deras mark – även om det bara handlar om några centimeter utanför din egen tomt. Att försöka skapa mer utrymme på vägen kan alltså slå tillbaka.

– Om du har ett hjulpar i vägen och det andra i ett dike, räknas det som terräng, och då kan du få böter, förklarar Wahlberg.

Vad gäller på grusvägar?

Men vad händer om vägen inte är asfalterad?

– Det är inte automatiskt terräng bara för att underlaget är grus. Det handlar om en bedömning, och just den osäkerheten gör att parkeringsbolagen ser sin chans, säger Wahlberg.

Läs också

Tyckte du artikeln var intressant? Dela den här Dela artikeln: