Kommuner ökar böterna kraftigt för ”terrängparkering” – experten: ”De letar nya sätt att få in pengar”
Just nu läser andra
Okänt lagrum slår hårt mot bilister
Antalet parkeringsböter för så kallad terrängparkering har skjutit i höjden i flera kommuner – ofta utan att bilister ens förstått att de gjort fel. Flera experter menar att kommunerna nu aktivt letar nya sätt att kunna bötfälla – och tjäna pengar.
– Jag har inget emot parkeringsvakter, men det måste vara rimligt, säger parkeringsexperten Stefan Wahlberg, skriver TV4 Nyheterna.
Två hjul på gräset – 1 300 kronor i böter
Ett exempel är Gunnar Norberg i Huddinge. Han parkerade bilen utanför sin egen tomt – men två hjul hamnade precis på en gräsremsa mellan vägen och tomten. Den marken tillhörde kommunen. Resultat: 1 300 kronor i böter.
– Att ställa sig i ett dike för att släppa fram andra trafikanter kan bli riktigt dyrt, säger Wahlberg, som har drivit parkeringsärenden i 35 år.
Läs också
Hård ökning – upp till 330 procent
Enligt Carup har antalet terrängböter ökat kraftigt i flera kommuner, bland annat i Huddinge – där ökningen ligger på hela 330 procent. Wahlberg anser att detta tyder på att kommunerna aktivt söker nya sätt att bötfälla.
– Hade polisen varit lika effektiva som parkeringsvakterna i Stockholm så skulle brottsligheten vara noll, säger han ironiskt.
Kommunens svar: invånare klagar
Ezvin Zilic, stadsmiljöchef i Huddinge, säger att ökningen i själva verket beror på fler inkomna klagomål från boende om felparkerade bilar. Kommunen betonar att parkering i villaområden i första hand är till för besökare – och att villaägare förväntas parkera på den egna tomten.
Så undviker du terrängböterna
Kommunerna har rätt att bötfälla bilar som står på deras mark – även om det bara handlar om några centimeter utanför din egen tomt. Att försöka skapa mer utrymme på vägen kan alltså slå tillbaka.
– Om du har ett hjulpar i vägen och det andra i ett dike, räknas det som terräng, och då kan du få böter, förklarar Wahlberg.
Vad gäller på grusvägar?
Men vad händer om vägen inte är asfalterad?
– Det är inte automatiskt terräng bara för att underlaget är grus. Det handlar om en bedömning, och just den osäkerheten gör att parkeringsbolagen ser sin chans, säger Wahlberg.