Startsida Inrikes Skolan: AI är som miniräknaren – vi måste lära oss...

Skolan: AI är som miniräknaren – vi måste lära oss hantera den

Skolklass teens skola
Monkey Business Images / Shutterstock

Professorn: Tekniken väcker oro – men det är inget nytt.

Just nu läser andra

Oron är stor bland svenska lärare för att AI ska bli ett verktyg för fusk i skolan. Det visar en färsk rapport från Skolverket. Men enligt professor Thomas Hillman vid Göteborgs universitet är denna typ av oro långt ifrån ny.

Rädsla för nya verktyg i klassrummet

Vi möter Thomas Hillman på Göteborgs stadsmuseums magasin. Runt oss finns gamla skolredskap som räknestickor, kulramar och gradskivor – föremål som en gång sågs som hot mot klassiskt lärande, skriver TV4 Nyheterna

– Det har alltid funnits en misstänksamhet mot nya hjälpmedel i undervisningen, säger han.
– Det fanns till och med motstånd mot svarta tavlan när den kom. På Yale-universitet på 1800-talet väckte den så mycket ilska att man kallade det The Yale Chalkboard Rebellion.

Miniräknaren – dåtidens AI-debatt

Hillman har forskat på hur miniräknaren mottogs i skolor på 70- och 80-talet. Reaktionerna då liknar dagens AI-debatt.

Läs också

– Det fanns en stark oro att barn inte skulle lära sig matematik ordentligt. Samma tankar hör vi nu om AI och skrivande, säger han.

Finns det inte fog för oron?

– Jo, det finns en risk. Använder man AI eller miniräknare för tidigt, utan att ha lärt sig grunderna, kan det skada lärandet på sikt. Det handlar om hur och när man använder tekniken.

Skolan måste våga använda AI – med eftertanke

Enligt Skolverkets rapport låter bara var sjätte lärare eleverna använda AI regelbundet. Många efterfrågar tydliga riktlinjer och utbildning.

– Det är förståeligt, säger Hillman. Men skolan måste möta AI på ett genomtänkt sätt. Tekniken kommer att finnas överallt i framtidens arbetsliv, och eleverna behöver lära sig att använda den klokt.

Lärdom från historien

– Vi måste tänka som vi gjorde med miniräknaren. Lärare behöver fundera på när AI ska användas, hur det stärker lärandet och vilka grunder som måste sitta först. Verktyget i sig är inte farligt – det är hur vi använder det som spelar roll, avslutar Thomas Hillman.

Läs också

Tyckte du artikeln var intressant? Dela den här Dela artikeln: