Elevernas datoranvändning har länge varit en utmaning i klassrummen. I Umeå testas nu ett nytt digitalt verktyg som gör det möjligt för lärarna att styra exakt vilka sidor eleverna får besöka – eller helt stänga ner internet under lektionen.
Just nu läser andra
Lärarna får verktyg för fokus
I många år har datorn varit ett centralt arbetsredskap i grundskolan, men också en källa till distraktion. Sociala medier, spel och andra hemsidor har lockat bort elevernas uppmärksamhet från undervisningen. För att möta problemet prövar Umeå kommun ett system som ger lärarna full kontroll över elevernas datorer.
– Många lärare har väntat på ett sånt här verktyg, säger Rickard Erlingsson, IT-pedagog på Umeå kommun, skriver SVT Nyheter.
Tre nivåer av kontroll
Det nya verktyget är en del av det system som Umeås grundskolor har använt sedan 2013 och innebär inga extra kostnader. Lärarna kan välja mellan tre nivåer: helt öppet internet, en begränsad lista med tillåtna sidor eller en total avstängning av internet på elevernas datorer.
– Elevernas datorer kan vara helt öppna, eller så kan läraren välja ut vilka sidor eleverna får använda, eller så kan läraren helt enkelt stänga ner internet, förklarar Erlingsson.
Testas i klassrummen
På Mariehemsskolan har läraren Patrik Markström använt programmet under några veckor i två femteklasser.
Läs också
– Jag tycker att det har fungerat bra. Kanske inte passar för alla lektioner, men när vi använder verktyget så tycker jag att eleverna får bättre fokus, säger han.
Väcker både nyfikenhet och frågor
Förhoppningen är att verktyget ska bidra till en lugnare studiemiljö och minska frestelsen att surfa bort från skoluppgifterna. Samtidigt väcker satsningen frågor om hur mycket kontroll som är lagom och om elevernas eget ansvar för sin studietid riskerar att minska.