Ett enormt stadsprojekt ska förändra centrum i grunden – fler tåg, nya kvarter och bättre flöde i stadsmiljön.
Just nu läser andra
Om 20 år kommer Stockholm att ha ett helt nytt nav i innerstaden. Järnvägsspåren vid Centralstationen ska byggas över – och ovanpå dem växer ett helt nytt stadsområde fram. Projektet kallas Centralstaden och är ett av de största byggprojekten i Stockholm på decennier, det rapporterar SVT Nyheter.
Ny stadsdel ovanpå spåren
I dag delar spårområdet mitt i stan upp staden – ett ”sår” i stadsbilden, enligt stadsbyggnadsborgarrådet Jan Valeskog (S).
– Att täcka över spåren ger oss en unik chans att utveckla hela området och samtidigt förbättra tågtrafiken, säger han.
Fyra helt nya kvarter och ett modernt stationsområde ska byggas direkt ovanpå järnvägsspåren. Det är en del av visionen om en mer sammanhängande och tillgänglig stadskärna.
Läs också
Centralstationen behöver mer kapacitet
Stockholms Central är Sveriges viktigaste järnvägsknut, men trycket är högt – och kapacitetstaket är nära. 80 procent av alla tåg i Sverige passerar, börjar eller slutar sin resa just här.
Daniel Markström, regionchef på statliga fastighetsbolaget Jernhusen, förklarar varför projektet är nödvändigt:
– Tågresandet väntas öka med 50 procent till 2045. För att möta efterfrågan behöver plattformarna både breddas och förlängas. Det här är helt avgörande för framtidens järnväg.
Två delar – ett gemensamt mål
Centralstaden består av två huvuddelar: Dels byggs nya fastigheter över spåren, dels moderniserar Trafikverket stationens infrastruktur. Tillsammans ska de göra området både snyggare och mer funktionellt.
Jernhusen ansvarar för själva kvarteren, medan Trafikverket fokuserar på att förbättra spåren och plattformarna.
Prislappen: 40 miljarder – klart om 20 år
Det gigantiska projektet har en beräknad kostnad på 40 miljarder kronor. Jernhusens del ligger på cirka 25 miljarder och ska finansieras med egna pengar, lån och framtida hyresintäkter. Trafikverket står för resten – men väntar på regeringens besked om finansiering i den nationella planen för transportinfrastruktur 2026.
Målet är att hela omvandlingen ska stå färdig om ungefär 20 år.
Allmänheten bjuds in
Just nu pågår ett samråd där allmänheten får tycka till om planerna. På torsdagen hålls ett öppet hus i projektets visningslokal i World Trade Center – ett tillfälle för intresserade att få en inblick i framtidens Stockholm.