Finansminister Elisabeth Svantesson (M) vill se en stark Black Friday som kan ge svensk ekonomi en skjuts. Men hon går hårt åt företag som manipulerar rabatterna och kallar fusket ”bedrövligt”. Samtidigt pekar hon på ljusare tillväxtutsikter för 2026 – om hushållen börjar våga konsumera igen.
Just nu läser andra
”Bedrövligt” när rabatterna inte håller
Inför årets reavecka fylls butikernas annonser av röda lappar och stora procenttal. Men alla ”klipp” är inte vad de ser ut att vara. Företag måste enligt prisinformationslagen redovisa det lägsta priset varan haft de senaste 30 dagarna när de marknadsför en prissänkning. Det gäller både i butik och online, och även när kampanjer får kunder att tro att priset sänkts – Konsumentverket.
Svantesson är tydlig med vad hon tycker om de som rundar reglerna:
– Det är bedrövligt, säger hon.
Hon riktar särskild kritik mot metoden där priser höjs veckorna före rean för att rabatten sedan ska se större ut.
– Det är riktigt dåligt, säger hon, skriver Expressen.
Läs också
Tio kedjor hotas av miljonvite
Konsumentverket har följt upp fjolårets Black Friday och konstaterat att tio stora aktörer återigen haft brister i prisinformationen. De riskerar nu viten på totalt omkring 22 miljoner kronor om de inte rättar sig, enligt myndigheten. Bland kedjorna som pekats ut finns bland annat Åhléns, Power, Stadium, XXL, Webhallen, Nordic Nest, Bygghemma, Soffadirekt, Blomsterlandet och Nakd, skriver gp.se.
Finansministern understryker att majoriteten av företagen följer reglerna – men att fusket måste stoppas när det uppstår.
Uppmanar konsumenter att slå larm
Svantesson vill att kunder inte bara muttrar i kassakön utan faktiskt anmäler misstänkt fusk.
– Det är bedrövligt och dessutom förbjudet. Jag uppmuntrar konsumenterna att anmäla det, säger hon.
Konsumentverket har också publicerat råd till kunder om hur man kan undvika vanliga reafällor, och påminner om att rabatter alltid ska jämföras med tidigare lägsta pris och inte med uppblåsta ”ordinarie” nivåer, skriver Konsumentverket.
Läs också
Rean kan hjälpa hushållen – och ekonomin
Trots ilskan mot fusket hoppas finansministern att Black Friday blir en lättnad för hushåll med pressad ekonomi. Sänkta priser kan göra det möjligt att köpa julklappar eller nödvändiga vardagsvaror som skjutits upp.
Hon hänvisar även till sin egen erfarenhet av knappa år:
– Vi behövde vända på varje krona. En gång åkte jag till Ikea mitt i natten för att de hade halva priset på Billy-bokhyllor. Min man har fortfarande dåligt samvete för att han inte gjorde det.
Ljusare prognos – men riskerna finns kvar
I ett större perspektiv räknar EU-kommissionen med att Sveriges ekonomi växer snabbare nästa år. Tillväxten spås landa på 2,6 procent 2026, efter en svagare period, med fallande inflation och en gradvis återhämtning i konsumtionen, enligt Riks.
Men Svantesson varnar för att prognosen kan rubbas av omvärldsläget – från handelskonflikter till krig och oro i världsekonomin.
Läs också
– Att lågkonjunkturen är utdragen beror på att många människor håller tillbaka och är osäkra.
På frågan om svenskarna kan pusta ut nu svarar hon:
– Det önskar jag att jag kunde svara ja på. Vi ser en ljusning och gör allt vi kan för att tillväxten ska ta fart. Men omvärlden är osäker.
”Win-win” om konsumtionen tar fart
Finansministern ser reaveckor som Black Friday och mellandagsrean som en möjlig kickstart: fler som handlar kan både hjälpa hushållens plånböcker och få hjulen att snurra i svensk handel.
Själv tänker hon, som många andra, använda rean till julklappsinköp.
Läs också
– Mer kan jag inte berätta om här, då avslöjar jag vad tomten har i paketen.