Startsida Nyheter Elvaåring tömde mammas konto på 60 000 kr – i...

Elvaåring tömde mammas konto på 60 000 kr – i Roblox

Barn på iPad
Yuliia Lypai / Shutterstock

När Sofie Johansson loggade in på sitt bankkonto saknades över 60 000 kronor. Hennes elvaårige son hade på bara två dagar gjort 265 köp i spelet Roblox – utan att hon visste om det.

Just nu läser andra

– Jag blev helt chockad. Det här är ju bara sånt man läser om, säger hon.

Upptäckte att kontot var tomt

Allt började när Sofie från Haninge skulle föra över pengar till sin man inför semestern. Men överföringen nekades – saldot var för lågt.
Hon öppnade kontot och såg en lång rad Apple-köp: 3 000, 6 000 och till och med 8 000 kronor.

– Då började jag få ont i magen. Jag såg att det var 265 köp. Min son hade handlat inuti Roblox, berättar hon.

Ingen hjälp från Apple

Dagen efter kontaktade Sofie Apple-supporten, där det fanns en särskild kategori för att ångra köp gjorda av minderåriga.
– Jag tänkte ”vad skönt, det här löser sig”. Supporten sa att det brukar gå vägen, säger hon.

Men beskedet som kom gick till sonens mejl – och var ett avslag. Alla 265 återköp nekades. Hon överklagade, men fick nej igen.

Läs också

– Jag försökte nå någon riktig person att prata med, men allt gick via robotar. Det kändes hopplöst, skriver TV4 Nyheterna

Fick rätt efter vändning till ARN

Till slut vände sig Sofie till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Där fick hon gehör – och hela summan tillbaka.

– Jag vill berätta det här för att hjälpa andra. Många vet inte vart man ska vända sig, och det kan slå hårt mot familjer med tajt ekonomi, säger hon.

Familjen hade knappt råd med glass på semestern. Sonen, som inte förstått omfattningen, fick bidra med egna sparpengar till veckohandlingen.

– Då insåg han hur mycket pengar han faktiskt spelat bort. Han fick gå den hårda skolan.

Växande problem med barns spelköp

Läs också

Sofies historia är långt ifrån unik. Enligt Nyhetsbyrån Siren har svenska föräldrar krävt tillbaka minst 1,4 miljoner kronor från tech- och spelföretag de senaste åren – efter barns oavsiktliga köp i appar.

– Barn är särskilt sårbara för marknadsföringen i den digitala världen, säger Johan Ohlsson vid Konsumentverket.

Vanligast är att yngre barn, mellan fem och tio år, köper spelvaluta – så kallade ”gems” – i spel som Roblox, Brawl Stars och Stumble Guys.
Trots säkerhetsspärrar lyckas många barn fortfarande genomföra köpen – ofta med föräldrarnas kontouppgifter kopplade till enheten.

Ads by MGDK