Startsida Nyheter EU gör om körkorten: Digitalt körkort, tyngre elbilar och unga...

EU gör om körkorten: Digitalt körkort, tyngre elbilar och unga bakom ratten

Körkort, svenskt körkort
Jeppe Gustafsson / Shutterstock

EU förbereder nu den största körkortsreformen på nästan två decennier. Det nya direktivet ska göra körkortssystemet både modernare och säkrare – men flera förslag väcker redan het debatt i medlemsländerna.

Just nu läser andra

Körkortet flyttar in i mobilen

En av de mest välkomnade nyheterna är det digitala körkortet, som snart blir tillgängligt för alla EU-medborgare. Det ska fungera precis som ett fysiskt kort och vara giltigt i hela unionen – inte bara i hemlandet, som i dag.

Enligt Teksajten.se kommer EU även att införa ett gemensamt körkortsregister som kopplar samman alla medlemsländer. Det innebär att körförbud och trafikböter följer förarna över gränserna. Förlorar du körkortet i Spanien, gäller förbudet alltså även i Sverige – och tvärtom.

Elbilar får bli tyngre

EU anpassar nu körkortsreglerna till den snabbt växande elbilsmarknaden. Den högsta tillåtna vikten för fordon med B-körkort höjs från 3 500 till 4 250 kilo – men bara för eldrivna bilar och fordon med alternativa bränslen.

Det betyder att många tyngre elbilar och moderna husbilar snart kan köras utan att föraren behöver lastbilskörkort.

17-åringar kan snart börja köra

Ett av de mest omtalade förslagen gäller åldersgränsen för körkort. Unga ska kunna ta körkort redan vid 17 års ålder – men bara om de kör tillsammans med en erfaren vuxen i bilen. När de fyller 18 får de köra själva.

Läs också

Syftet är att ge unga förare mer praktisk erfarenhet tidigt och samtidigt locka fler till transportsektorn, där bristen på yrkeschaufförer ökar. Reglerna är dock frivilliga, och varje medlemsland bestämmer själv om de ska införas.

Flera länder har redan sagt nej till att låta 17-åringar köra tunga fordon.

Tvåårig prövotid och hårdare regler för nya förare

Alla som tar körkort ska framöver genomgå en tvåårig prövotid. Under den perioden gäller nolltolerans mot alkohol och strängare påföljder för fortkörning.

Syftet är att öka trafiksäkerheten – särskilt bland unga förare, som enligt EU-kommissionen utgör bara åtta procent av trafikanterna men är inblandade i två av fem dödsolyckor.

Ny utbildning – mer teknik, säkerhet och miljö

Körkortsutbildningen moderniseras också för att bättre spegla dagens trafik och teknik. Framtidens förare ska lära sig mer om:

  • hur man använder förarassistanssystem
  • körning i svåra väderförhållanden
  • miljövänlig och säker körstil
  • hänsyn till cyklister och elscooterförare

Läs också

Målet är att skapa tryggare och mer medvetna förare – och minska olyckorna på europeiska vägar.

När börjar de nya reglerna gälla?

EU-parlamentet och ministerrådet väntas avsluta förhandlingarna i oktober. Därefter kan medlemsländerna börja införa förändringarna stegvis.

Det digitala körkortet och den höjda viktgränsen väntas bli verklighet senast 2027. Sverige väntas följa de flesta reglerna – men troligen säga nej till förslag som att låta 16-åringar börja övningsköra och 17-åringar köra tunga fordon.

Ads by MGDK