Även fordonstyper som taxibilar och A-traktorer sticker ut med höga hastigheter – trots att de tekniskt ska vara begränsade.
Just nu läser andra
På Ringvägen vid Mariaskolan i Stockholm kunde infrastrukturminister Andreas Carlson själv bevittna problemet när han med hjälp av mätutrustning följde trafiken. Trots hans tydliga närvaro, iförd Regeringskansliets varseljacka, uppmättes hastigheter på upp till 44 km/tim. Skolan är särskilt utsatt på grund av den hårt trafikerade gatan, och polisen har tidigare genomfört hastighetskontroller på plats.
Mätningen är en del av M Sveriges större satsning på att kartlägga trafiksituationen vid landets skolor. Under sommaren kontrollerades över 6 000 fordon i samband med skolavslutningar och terminsstarter. Resultatet visar att 31 procent av personbilarna körde för fort – liksom mer än hälften av taxibilarna.
Även andra fordonskategorier uppvisade alarmerande resultat. Var tredje A-traktor uppmättes i hastigheter över 35 km/tim, trots att de ska vara begränsade till 30 km/tim.
– Att så många kör så pass mycket för fort vid skolor är farligt. Det skapar många situationer där oskyddade trafikanter, särskilt barn, utsätts för onödig fara. Hastighetsgränsen på 30 km/h är satt just för att öka sannolikheten för att oskyddade trafikanter överlever en kollision och det är avgörande att den respekteras, säger Jacob Sidenvall, pressekreterare Riksförbundet M Sverige.
Statistiken visar att en tredjedel av taxibilarna och en tiondel av personbilarna körde över 35 km/tim. Fortkörningarna varierade, men även små överträdelser kan innebära stora risker för barn.
Läs också
M Sveriges vägombud har lämnat in rapporterna från mätningarna som nu ska analyseras. Dessa ska ligga till grund för framtida åtgärder mot fortkörningar vid skolor. Organisationen välkomnar att infrastrukturministern själv engagerat sig i frågan och fått se problemet på nära håll.