Servicepersonal i Sverige utsätts allt oftare för hot, kränkningar och sexuella inviter. En ny undersökning visar att nästan hälften möter aggressiva kunder – och åtta av tio mår psykiskt dåligt av bemötandet.
Just nu läser andra
Servicepersonal runtom i Sverige möter allt mer hotfulla och respektlösa kunder, visar en färsk Sifo-undersökning gjord på uppdrag av Circle K. Hälften av de anställda inom serviceyrken uppger att de utsatts för aggressivt beteende, och åtta av tio säger att deras psykiska välmående påverkas negativt av hur de bemöts i sitt arbete.
Handels ordförande Linda Palmetzhofer reagerar kraftigt på resultatet.
– Det är såklart helt oacceptabelt. Det är en orimlig arbetsmiljö för väldigt många i servicebranschen, säger hon till TV4 Nyheterna.
Hon betonar att arbetsgivaren har det juridiska ansvaret för att skapa en trygg arbetsmiljö. Hon menar att personalen måste vara välutbildad och att arbetsgivaren behöver arbeta förebyggande för att undvika hotfulla situationer, bland annat genom att se till att bemanningen är tillräcklig.
Palmetzhofer lyfter även fram kundernas eget ansvar. Hon påpekar att det inte är acceptabelt att ta ut sina bekymmer på den som arbetar bakom kassan och framhåller att servicepersonal är yrkesmänniskor som förtjänar respekt.
En som märkt av utvecklingen är Ellinor Holm, som jobbar på en bensinmack i södra Stockholm. Hon berättar att kundernas attityder har förändrats markant under de senaste åren.
Läs också
– Man blir mer ignorerad, de pratar i telefon och lyssnar inte på våra frågor. Det blir missförstånd vilket kan leda till att kunden blir sur, aggressiv eller går till personangrepp och det känns ju aldrig bra.