Allt fler fordonstrafikanter byter från fossil diesel till det förnybara alternativet HVO100. Tankningen har nästan fördubblats på ett år – men priset och brist på kunskap gör att många privatbilister fortfarande tvekar.
Just nu läser andra
Det började som en nisch bland åkerier och kollektivtrafik, men nu har HVO100 blivit en tydlig symbol för den svenska energiomställningen. Under 2024 tankades 456 miljoner liter – nästan dubbelt så mycket som året innan, visar Energimyndighetens färska rapport.
Mattias Goldmann, vd för 2030-sekretariatet, ser ökningen som ett tecken på att fler vill ta ansvar.
– Vi ser att många vill ta ett aktivt ansvar och flyttar handen från fossilt till förnybart. Det är en viktig del av skillnaden, säger han till SVT Nyheter.
Ändå är utvecklingen långt ifrån tillräcklig. Trots att tankningen av HVO100 ökar används fortfarande mer än tio gånger så mycket fossil diesel. Och det största hindret är pengar.
När SVT frågade tre av landets största drivmedelskedjor varför intresset bland privatpersoner är svalt, svarade alla detsamma: bristande kännedom – och ett pris som ligger tre till fem kronor högre per liter än vanlig diesel.
Goldmann menar att politiken måste agera.
– Det ska vara lätt och lönsamt att göra rätt. Här kan politiken underlätta för både medborgare och åkerier som vill vara en del av lösningen, säger han.
Läs också
Klimatminister Romina Pourmokhtari (L) förklarar att EU:s regler för statsstöd i dagsläget hindrar Sverige från att införa subventioner på biodrivmedel. Hon betonar att regeringen redan har försökt hitta undantag, men konstaterar att inga sådana möjligheter finns just nu.
Bakom det bränsle som väcker både hopp och frustration finns en enkel idé. HVO100 tillverkas av restprodukter som animaliska fetter, vegetabiliska oljor och till och med avloppsslam, vilket gör att klimatpåverkan kan minska med över 80 procent jämfört med fossil diesel.
För att trenden ska fortsätta krävs dock att fler än yrkeschaufförer väljer HVO100. Energimyndigheten ser nu ett växande intresse även bland privatbilister, även om det fortfarande sker från låga nivåer.