Startsida Nyheter IKEA öppnade butik i ett nytt land: Här är vad...

IKEA öppnade butik i ett nytt land: Här är vad som sålde bäst första dagen

IKEA öppnade butik i ett nytt land: Här är vad som sålde bäst första dagen
Graeme Dawes / Shutterstock.com

Premiärdagen lockade tusentals nyfikna besökare, och flera produkter visade sig snabbt bli oväntat stora favoriter.

Just nu läser andra

IKEA har nu tagit ett stort kliv in på den nyzeeländska marknaden.

Torsdagen markerade öppningen av den efterlängtade butiken i Sylvia Park, där över 18.000 besökare strömmade in under premiärdagen.

Intresset var betydande från första stund och kunderna visade tydligt att förväntningarna hade byggts upp under lång tid.

Det skriver mediet 1news.co.nz.

FRAKTA blev den överlägsna storsäljaren

Premiärens mest köpta vara blev den ikoniska blå bärkassen FRAKTA.

Läs också

Totalt såldes 4 200 exemplar, vilket gjorde den till dagens klart populäraste produkt.

Den klassiska hyllan BILLY fick också en snabb start och blev den första varan som officiellt passerade kassan när butiken slog upp dörrarna.

Besökarna visade dessutom stort intresse för andra välkända IKEA-produkter, där bland annat KALLAX-hyllan, LACK-bordet och GREJIG-skostället i rött och grått fanns högt upp på listan.

Tillbehör som lockade många köp

Även mindre hushållsartiklar visade sig vara mycket efterfrågade.

Produkter som BEVARA-klämmor, ISTAD-påsar, KALAS-skålar och MOPSIG-bestick var bland de mest populära i sortimentet.

Läs också

Premiärdagen visar tydligt att praktiska och prisvärda vardagsprodukter fortsätter att vara ett av IKEA:s starkaste kort.

Restaurangen drog fulla hus hela dagen

Intresset begränsades inte till möbler och inredning.

IKEA’s restaurang och bistro var välbesökta genom hela dagen.

Enligt företaget såldes mer än 1.200 korvar, och nära 50.000 köttbullar serverades till nyzeeländare som gärna ville prova den välkända svenska klassikern.

Stort digitalt engagemang

Även online märktes premiären tydligt.

Läs också

IKEA New Zealand rapporterade omkring 245.000 besök på sin hemsida under öppningsdagen, och redan 120.000 personer hade registrerat sig i IKEA Family-programmet.

Den digitala aktiviteten visar på ett omfattande nationellt intresse för företagets etablering.

En betydelsefull etablering i regionen

Butiken upplevde särskilt stor kundtrafik mellan klockan 12 och 14 samt mellan 19 och 20, då tusentals nyfikna besökare utforskade sortimentet.

Öppningen markerar en viktig milstolpe i IKEA’s expansion inom Asien-Stillahavsregionen, och premiärdagen tyder på att mottagandet i New Zealand är både varmt och lovande för framtiden.

Ads by MGDK