Influencers använder Sellpy för att sälja vidare sådant de inte längre vill ha – men bland varorna dyker allt oftare upp smutsiga PR-gåvor och reklamsaker som aldrig varit avsedda för handel.
Just nu läser andra
På försäljningssajten Sellpy driver många influencers egna pop up-butiker där de rensar ut garderoberna.
Men en växande del av utbudet består inte av personliga plagg, utan av gåvor från event, PR-utskick och ren företagsmerch. Och ibland är sakerna både slitna och smutsiga.
”Respektlöst på alla nivåer”
Modejournalisten Emily Dahl, som intervjuats av TV4 Nyheterna, säger att begagnatmarknaden i sig är sund – men att det här är något helt annat. Följare har hört av sig till henne med exempel på allt från fläckiga tygpåsar till underkläder som aldrig borde hamnat till försäljning.
”Det känns liksom respektlöst på alla nivåer. Respektlöst mot den som köper. Men även mot de som tar emot och ska sortera och hantera ens grejer,” säger hon i intervjun.
Vem bär ansvaret – influencern, marknaden eller PR-maskinen?
En aspekt som sällan nämns är att influencers får mängder av utskick utan att ha bett om dem. Men, menar Dahl i intervjun med TV4 Nyheterna, det tar inte bort ansvaret för vad man gör sen.
Läs också
Hon lyfter att det går att ge saker vidare gratis eller låta en vän ta dem. Att skicka smutsiga saker till försäljning upplevs av många som ett lite märkligt tecken i tiden: allt går att kapitalisera, även en trött tygkasse.
Sellpys svar och den nya frågan ingen riktigt ställt
I ett mejl till TV4 Nyheterna skriver Sellpy att merch, företagsprodukter och eventgåvor får skickas in och säljas. Plattformen gör alltså ingen skillnad på gratisgåvor och köpta prylar.
Men här uppstår en större diskussion: Om influencers säljer sådant som skapats enbart för marknadsföring – och dessutom ibland i dåligt skick – vad säger det om värdet vi tillskriver deras online-identiteter? Är det återbruk, eller bara en ny slags reklamekonomi där allt cirkulerar ännu en runda?
Ett större problem än enstaka smutsiga fynd
I slutändan handlar det kanske inte om huruvida någon faktiskt köper en smutsig tygpåse. Det handlar om vilka normer som formas när personer med stort genomslag visar att allt går att sälja – även sådant som andra hade slängt, skänkt eller åtminstone tvättat.
Och den frågan lär inte försvinna bara för att pop up-butikerna töms.
Läs också
Källa: TV4 Nyheterna