Startsida Nyheter Influencers under lupp – regeringen vill skärpa kontrollen av reklam...

Influencers under lupp – regeringen vill skärpa kontrollen av reklam till unga

Bianca Ingrosso
Bianca Ingrosso / YouTube

Efter växande kritik mot otydlig och ibland vilseledande marknadsföring i sociala medier får Konsumentverket nu i uppdrag att stärka tillsynen av influencers. Särskilt fokus ligger på skyddet för barn och unga.

Just nu läser andra

Den ökade exponeringen av kommersiellt innehåll i sociala medier har länge väckt oro – inte minst när det gäller unga följare. Nu går regeringen vidare och ger Konsumentverket i uppdrag att förstärka sin kontroll och kommunikation kring marknadsföring som bedrivs av influencers, enligt TV4 Nyheterna.

Myndigheten ska inte bara skärpa sin tillsyn, utan även utvärdera om det behövs ytterligare informationsinsatser riktade till både företag och innehållsskapare. Fokus ligger på att förbättra konsumentskyddet – särskilt för barn och unga som ofta är mottagare av den här typen av reklam.

Konsumentverket ska i sitt arbete utgå från de brister som redan identifierats via tidigare anmälningar och kartläggningar. Dessutom ska myndigheten inhämta synpunkter från relevanta aktörer som Barnombudsmannen, Svensk Handel och Reklamombudsmannen för att få en bredare bild av problemen och möjliga lösningar.

Uppdraget, som syftar till att öka tydlighet och ansvarstagande i den digitala marknadsföringsmiljön, ska redovisas till Finansdepartementet senast den 31 januari 2026.

Läs också

Läs också

Ads by MGDK