Direktsända kameror till chefer, granskning av toalettpauser och system som loggar varje knapptryck i kassan. En ny rapport från fackförbundet Handels visar att digital teknik i butiker och på lager allt oftare används för att kontrollera personalens prestationer. 30 procent av butiksanställda och 51 procent av lagerarbetare uppger att tekniken har ökat övervakningen på jobbet.
Just nu läser andra
Kameror, loggar och samtal om toabesök
Anställda berättar om kameror som vetter mot personaltoaletter, chefer som följer flödet även under sin semester och uppföljningssamtal om hur ofta någon dricker vatten eller hur länge en toalettpaus pågår. Beskrivningarna återkommer i Handels rapport och pekar på en vardag där kontrollen blivit mer detaljstyrd, rapporterar TV4 Nyheterna.
”Att gå till jobbet ska inte kännas som att delta i en realityserie där varje steg övervakas. Många beskriver en stark stress”, säger Linda Palmetzhofer, ordförande för Handels, och kallar utvecklingen oroande och något som måste tas på största allvar.
”Tillitens gräns flyttas” – butiksanställd berättar
Josefin Karlsson har över tio års erfarenhet från butik. Hon minns när en chef ringde och krävde att hon skulle avbryta ett arbetsmoment – trots att chefen inte var på plats utan följde allt via övervakningen. ”Det lämnar ett stort frågetecken kring tilliten och vad som egentligen pågår”, säger hon.
IMY: Kameror får inte användas för att mäta prestation
Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) slår fast att arbetsgivare inte får kamerabevaka anställda för att kontrollera arbetsinsatsen. Syftet måste vara tydligt och nödvändigt, och arbetsgivaren måste kunna visa att behovet väger tyngre än den anställdes rätt till integritet. Trots detta uppger anställda enligt Handels att informationen om vilken övervakning som finns ofta är bristfällig – eller helt saknas.
Läs också
Facket kräver regler och insyn
Handels uppmanar arbetsgivare att följa lagstiftningen, informera transparent om all övervakning och involvera skyddsombud och fack innan ny teknik införs. ”Arbetsgivarna måste självklart hålla sig till reglerna – och ta dialogen med oss från start”, säger Linda Palmetzhofer.