Startsida Nyheter Kinesiska lågprisjättar säljer för miljarder i Sverige – nu kräver...

Kinesiska lågprisjättar säljer för miljarder i Sverige – nu kräver handeln rättvisa regler

Shein,Online,Web,Shop,Bags.
Graffitimi / Shutterstock.com

Shein och Temu har vuxit explosionsartat i Sverige och sålt för över nio miljarder kronor. Svensk handel varnar för snedvriden konkurrens och kräver att EU agerar mot jättarnas ”gräddfil”.

Just nu läser andra

Miljardregn över Shein och Temu

De kinesiska e-handelsjättarna Shein och Temu har på drygt två år betalat in nära två miljarder kronor i moms till Skatteverket, visar TV4 Nyheternas granskning.
Eftersom momsen normalt är 25 procent, innebär det en svensk försäljning på omkring 9,5 miljarder kronor – en siffra som placerar Temu i nivå med svenska Lyko.

– Det är enorma siffror. Jag önskar att jag kunde säga att jag var förvånad, men det är jag inte, säger Martin Kits, chef för näringspolitik på Svensk Handel.

”De cyklar förbi medan andra springer”

Svensk Handel menar att Shein och Temu gynnas av orättvisa villkor. Enligt Kits är skillnaden som ett maratonlopp där alla springer – utom de kinesiska bolagen som får cykla.

Förklaringen ligger bland annat i tullreglerna.
Varor från Kina med ett värde under cirka 1 800 kronor är i dag tullfria, något som svenska företag menar snedvrider konkurrensen.

EU planerar att täppa till luckan

Regeringen vill nu avskaffa tullfriheten, och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa (M) säger att nästan alla EU-länder står bakom förslaget.

Läs också

– Det handlar om rättvisa. Vi är för konkurrens, men det måste ske på lika villkor. Det är inte rimligt att svenska företag ska ha sämre förutsättningar än kinesiska, säger han.

Målet är att nå en överenskommelse innan årsskiftet – och att nya regler ska börja gälla inom två år.

Osäkra produkter och brist på kontroll

En annan kritik gäller produktsäkerheten. Eftersom Temu och Shein agerar som förmedlare av privatimport, omfattas deras varor inte av samma kontroller som europeiska bolag måste genomgå. Det är i stället konsumenten själv som bär ansvaret.

– Konsumenter ska kunna känna sig lika trygga på Shein och Temu som när de handlar från H&M eller Lindex. Det kan man inte i dag, säger Dousa.

”Osund konkurrens hotar handeln”

Svensk Handel vill att alla företag ska spela efter samma regler – annars hotas hela den svenska detaljhandeln, menar organisationen.

Läs också

– Vi möter varje dag företagare som tvingas konkurrera med aktörer som helt struntar i de regelverk som seriösa handlare följer. Den här typen av gräddfil skapar en osund konkurrens som på sikt kan slå ut svenska företag, säger Martin Kits.

Ads by MGDK