Konsumentverket vill se ett totalförbud mot telefonförsäljning i Sverige. Myndigheten menar att metoden är djupt problematisk och riskerar att skada både konsumenter och samhällsfunktioner.
Just nu läser andra
Regeringen får skarp kritikrapport
På onsdagen lämnar Konsumentverket sin rapport ”Telefonförsäljning – en oönskad, olämplig och djupt problematisk affärsmetod” till regeringen. Konsumentombudsmannen (KO), Cecilia Tisell, riktar skarp kritik mot försäljningsformen och menar att den i grunden är skadlig.
”Telefonförsäljning berövar konsumenten initiativet och kontrollen över både vad som ska handlas och när. Man överrumplas av en säljare som ofta bara har en enda produkt att erbjuda”, säger Tisell i ett pressmeddelande, skriver TV4 Nyheterna.
Anmälningar ökar kraftigt
Konsumentverket konstaterar att anmälningarna om vilseledande och aggressiv marknadsföring är betydligt fler när det gäller telefonförsäljning än andra försäljningsmetoder.
”Förutsättningarna att ta till sig information och verkligen tänka över sina behov är undermåliga, oavsett om reglerna följs eller inte”, säger Tisell.
Vill införa opt-in-lösning
Utöver ett generellt förbud vill myndigheten ersätta dagens Nix-register med en så kallad opt-in-modell. Det skulle innebära att konsumenter bara kan bli uppringda av säljare om de själva aktivt har gett sitt samtycke i förväg.
Läs också
Enligt Konsumentverkets egna undersökningar är det nästan ingen som är positiv till telefonförsäljning. Tvärtom ser många så negativt på fenomenet att de helt låter bli att svara i telefon av rädsla för att bli kontaktade av säljare eller bedragare.
Riskerar att drabba viktiga samhällsfunktioner
Cecilia Tisell varnar för att oviljan att svara i telefon får konsekvenser som går långt utanför vardagsirritation.
”Vi ser att människor missar viktiga samtal från sjukvården eller polisen. Det skadar inte bara den enskilde, utan skapar också merarbete för myndigheter och vårdinstanser”, säger hon.