Startsida Nyheter Kraftigt dyrare bensin och diesel – EU-regler höjer priset för...

Kraftigt dyrare bensin och diesel – EU-regler höjer priset för alla bilägare

Bensin, tanka, tankstation
Katrin Primak / Shutterstock

Oavsett regering: Nya EU-krav tvingar upp drivmedelspriserna med flera kronor per liter.

Just nu läser andra

Från 2027 väntar en rejäl prischock vid pumpen för Sveriges bilägare. Priset på både bensin och diesel kommer att öka markant – och det spelar ingen roll vilket parti som styr landet efter nästa val. Bakom höjningen ligger nya regler från EU:s utsläppshandel, ETS 2, som Sveriges riksdag redan har godkänt. Det innebär att företag som säljer fossila bränslen måste börja köpa utsläppsrätter – en kostnad som väntas landa direkt på konsumenternas kvitton.

EU:s utsläppshandel pressar upp kostnaderna

Med start den 1 januari 2027 införs ETS 2-systemet som tvingar drivmedelsbolagen att köpa utsläppsrätter för varje ton koldioxid som deras produkter orsakar. Redan nu har det skett förtidshandel med dessa utsläppsrätter, och det senaste priset ligger på cirka 74 euro per ton – motsvarande ungefär 2,5 kronor extra per liter bensin eller diesel. Det här gäller oavsett vilken regering som styr Sverige efter riksdagsvalet, rapporterar SVT Nyheter

Professor: Skattesänkningar räcker inte för att kompensera

John Hassler, professor i nationalekonomi och tidigare statlig klimatutredare, understryker att Sveriges nuvarande låga drivmedelsskatter gör det svårt att dämpa effekten när ETS 2 införs. Svenska skatten på bensin och diesel är redan nära EU:s miniminivå. Enligt Hassler går det kanske att justera ned skatten med några ören, men någon större kompensation är inte möjlig.

Stora nya intäkter till staten

Det nya systemet innebär samtidigt att svenska staten kan räkna med miljardinkomster varje år. Pengarna från utsläppshandeln samlas in av EU och fördelas sedan ut till medlemsländerna. För Sveriges del kan det röra sig om så mycket som tio miljarder kronor årligen. Dessa pengar kan exempelvis användas till klimatbonus för hushållen, eller riktade stöd till boende på landsbygden som är beroende av bilen.

Läs också

Bensinpriset bland Europas lägsta – men inte länge till

En av anledningarna till att bränslepriset i Sverige är lågt just nu är de sänkta skatterna på drivmedel. Men när de nya EU-reglerna införs försvinner detta försprång. Priset på att köra bil i Sverige kommer att höjas – och ingen regering kan stoppa utvecklingen.

Så påverkas du som bilägare

Den som kör bil i Sverige får alltså räkna med att priset på bensin och diesel stiger med minst 2,5 kronor per liter från och med 2027, kanske ännu mer om utsläppsrätterna blir dyrare. Samtidigt kommer staten få mer pengar att fördela, men någon lättnad för plånboken är inte i sikte.

Läs också

Tyckte du artikeln var intressant? Dela den här Dela artikeln: