Startsida Nyheter Kriminella på insidan – jobbade i hamnen när rekordbeslaget av...

Kriminella på insidan – jobbade i hamnen när rekordbeslaget av kokain gjordes

två poliser vid en polisbil
Mikael Jansson / Shutterstock

Sveriges största beslag av kokain gjordes i april 2024. Nu kan Uppdrag granskning avslöja att två kriminellt belastade hamnarbetare fanns på plats samma dag som polisen slog till. Spåren pekar på att gängledaren Ismail ”Jordgubben” Abdo kan ha haft hjälp från insidan.

Just nu läser andra

1,3 ton kokain i rislast

Den 17 april 2024 upptäcktes en misstänkt container i Norviks hamn i Nynäshamn. Röntgenbilder avslöjade att lasten inte bara innehöll ris. Polisen och tullen satte containern under bevakning och iscensatte en fälla. Fem personer dök upp för att hämta kokainet men greps på plats, skriver SVT Nyheter

Dagen efter hittades 1,3 ton kokain i containern – det största narkotikabeslaget i svensk historia, med ett beräknat marknadsvärde på över en miljard kronor.

Mannen bakom leveransen pekas ut som Ismail ”Jordgubben” Abdo, en av Sveriges mest inflytelserika gängledare. Hans närmaste allierade, Besha Aziz – känd under aliaset ”Gorilla” – dirigerade kurirerna från Colombia.

Tecken på en mullvad i hamnen

Krypterade chattar visar att Abdo snabbt informerades om att containern stoppats av tullen. Uppdrag granskning pekar på att informationen kan ha kommit från insidan av hamnen.

När redaktionen granskar aktörerna på plats riktas fokus mot Hutchison Ports, det kinesiska bolag som driver containerterminalen i Nynäshamn. Där framkommer att två hamnarbetare med kopplingar till gängmiljön arbetade just den dag då beslaget gjordes – utan att någon bakgrundskontroll hade genomförts.

Dömd för penningtvätt – och återkommande narkotikabrott

Läs också

En av hamnarbetarna dömdes för grov näringspenningtvätt bara månader innan kokainet anlände till Sverige. Den andra förekommer nio gånger i belastningsregistret, bland annat för narkotikabrott. Så sent som 2022 avtjänade han ett fängelsestraff.

Polisen beskriver båda som personer med tydliga kopplingar till Stockholms kriminella nätverk.

Frågor väcker oro

Enligt en tullrapport från den 17 april tog en av de belastade hamnarbetarna kontakt med tulltjänstemän på plats. Han frågade bland annat om tullen får gripa personer själva eller om de alltid måste kontakta polisen – frågor som väckte misstankar.

Trots de uppmärksammade händelserna har Hutchison Ports inte velat svara på frågor från Uppdrag granskning om varför inga bakgrundskontroller gjordes.

Hamnen försvarar sig och menar att påståendena är ”märkliga” och ”förolämpande”.

Ads by MGDK