Länsstyrelsen stoppar Stockholms planerade miljözon i centrala staden. Kritikerna jublar – och kallar beslutet en seger för rättssäkerheten och tillgängligheten.
Just nu läser andra
Beslutet att inte införa en miljözon på Norrmalm i centrala Stockholm kom den 26 maj. Enligt Länsstyrelsen har staden misslyckats med att visa att förslaget är motiverat – något som fått både kritiker och medborgarrättsorganisationer att andas ut.
Underkänd konsekvensanalys och svagt beslutsunderlag
Miljözonen skulle ha förbjudit bilar med förbränningsmotor från att köra i området. Enligt Länsstyrelsen har dock Stockholms stad inte kunnat styrka att luftkvaliteten är sämre där än i andra stadsdelar. Dessutom har man inte presenterat någon analys av mindre ingripande alternativ, trots att zonen skulle ha stängt ute hela 84 procent av personbilarna.
Inte heller näringsidkarnas situation har hanterats tillfredsställande, menar Länsstyrelsen, som underkänner stadens konsekvensanalys.
”Ett skyltfönster för politisk prestige”
Kritiken har haglat sedan förslaget först lades fram. Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige, riktar skarp kritik mot processen:
Läs också
– Vi har arbetat mot detta tokiga förslag sedan första stund och är glada, men inte förvånade, över Länsstyrelsens beslut.
Han menar att miljözonen var ett ”prestigeprojekt för fartblinda politiker” som inte gjort ett ordentligt grundarbete.
– Det är uppenbart att man inte brytt sig om de ekonomiska konsekvenserna. Miljözonen skulle bli ett skyltfönster för vad de gröna politikerna klarar av att få igenom, och då var det inte konstigt att man valde ett centralt högstatusområde. Men man kan inte bygga miljöpolitik på det viset – ska den nå förankring krävs evidens, och det struntade man i den här gången, säger han i ett pressmeddelande.
Ett Stockholm för alla
För Riksförbundet M Sverige handlar beslutet inte bara om principer – utan om tillgänglighet. Carl-Erik Stjernvall framhåller att Stockholms roll som huvudstad för hela Sverige måste bevaras:
– Omställningen av fordonsflottan pågår ändå, bilismen blir grönare och grönare. Men detta innebär att Stockholm fortsätter att vara hela landets huvudstad och inte bara ett antal bekväma kvarter för de närmast sörjande. Alla ska ha möjlighet att besöka och ta del av Stockholms otroliga utbud av varor, tjänster och upplevelser. Och för att det ska vara möjligt måste bilen ha tillträde till centrum.