Startsida Nyheter Lidl och Aldi sänker priserna rejält – pressar hela branschen

Lidl och Aldi sänker priserna rejält – pressar hela branschen

Lidl
Jeppe Gustafsson / Shutterstock

Över 1 500 varor blir billigare i Tyskland: ”Vi vill ge kunderna andrum”

Just nu läser andra

Två av Tysklands största matkedjor, Lidl och Aldi, sänker nu priserna kraftigt på hundratals varor – i vad som beskrivs som den största prissänkningen någonsin. Målet: att underlätta för hushållen och ta marknadsandelar i ett pressat ekonomiskt läge.

Livsmedelspriserna fortsätter stiga – trots minskad inflation

Trots att inflationen i Tyskland har börjat sjunka, fortsätter matpriserna att stiga. I april ökade livsmedelskostnaderna med närmare tre procent. Vissa varor, som tomater och kaffe, har blivit ännu dyrare – något som många tyskar känner av i plånboken.

500 varor på Lidl och 1 000 på Aldi får lägre priser

Lidl sänker priserna på över 500 varor, medan Aldi kapar kostnaderna på runt 1 000 produkter. Det handlar främst om vardagsvaror som frukt, grönsaker, pålägg och korv – varor som utgör basen i många tyska hushåll.

– Vi vill ge våra kunder en märkbar lättnad och visa branschen att det går att agera, säger Lidls tyska vd Friedrich Fuchs till tidningen Bild, skriver Expressen

Läs också

Tyskarna håller hårt i pengarna – köper mindre av allt

En färsk undersökning från Forsa visar att nio av tio tyskar upplever matpriserna som betungande. Många skär ner rejält: tre av fyra köper mindre kött, en tredjedel minskar inköpen av mejeriprodukter och var femte köper mindre frukt och grönt.

Konkurrensen hårdnar – bakom fasaden av solidaritet

Lidl och Aldi dominerar redan marknaden och stod tillsammans för över en tredjedel av Tysklands dagligvaruhandel under 2023. Nu trappar de upp konkurrensen ytterligare – vilket får andra aktörer att känna pressen.

– I svåra tider är det vårt ansvar att skapa stabilitet, säger Aldis talesperson Swen Gallina.

Men branschtidningen Markt und Mittelstand är skeptisk till kedjornas motiv:

”Bakom etiketten av samhällsansvar döljer sig avsikten att vinna marknadsandelar, stärka lojaliteten och sätta press på konkurrenterna.”

Svenska Lidl: Inga kommentarer än

Vad innebär det här för Lidl i Sverige? Det återstår att se. Expressen har sökt den svenska grenen för en kommentar. Vi kan ju hoppas att Sverige följer efter

Läs också

Tyckte du artikeln var intressant? Dela den här Dela artikeln: