Startsida Nyheter Otroliga siffran: Så många korvar säljer Biltema – varje dag...

Otroliga siffran: Så många korvar säljer Biltema – varje dag året runt

Biltema
Biltema

Varuhuset säljer mer än bara bildelar.

Just nu läser andra

När man hör namnet Biltema tänker de flesta på skruvar, verktyg och bildelar. Men kedjan har också en annan produkt som vuxit till att bli en självklar symbol för varumärket – en enkel, billig klassiker som lockar både hungriga kunder och lojala fans.

Mer än bara ett mellanmål

”Korven betyder allt i den meningen att det är en del av vår identitet”, säger marknadschefen Johan Gerdevåg till Market. Han menar att den fyller Biltemas varumärke med mer än bara låga priser.

För fem kronor erbjuder kedjan en produkt som blivit en snackis långt utanför varuhusets väggar. Bakom tillverkningen står Lindvalls Chark, som även levererar korvar till bland annat Ikea, Circle K och Pressbyrån.

Den stora efterfrågan har till och med lett till en egen kollektion med kläder och prylar, där fans kan bära allt från kepsar och badshorts till strandparasoller med korvmotiv.

Siffrorna bakom succén

Det är först när man tittar på statistiken som det blir tydligt vilken enorm genomslagskraft produkten har. Under ett år såldes 11,5 miljoner korvar – en kraftig ökning från tio miljoner året innan. Det betyder att i genomsnitt 32 000 korvar säljs varje dag.

Ads by MGDK