I ett omfattande förslag listar trafikpoliser 17 punkter som de hoppas ska nå hela vägen till riksdagen.
Just nu läser andra
Det började med att poliser i Helsingborg såg mönster i trafiken som dagens lagar inte fångar upp. Bland de mest anmärkningsvärda upptäckterna fanns att cykling på gångbana helt saknar fastslaget bötesbelopp.
– En av kollegorna här tog reda på att det inte finns något bötesbelopp för att cykla på gångbana. Det vill vi kunna utfärda, därför föreslår vi 1500 kronor, säger Joakim Abrahamsson, enligt Carup.
Förslaget, som nu innehåller 17 punkter, omfattar allt från höjda böter för rattsurf till möjligheten att beslagta fordon vid grov fortkörning eller upprepad olovlig körning. Särskilt de som ”satt i system” att köra runt i fordon med körförbud pekas ut.
Även bristande uppmärksamhet i trafiken hamnar i fokus. Polisens idé är att kunna bötfälla förare som exempelvis piffar sig vid ratten om det påverkar körningen.
Helsingborgspolisens lista innehåller även ekonomiskt tuffare konsekvenser för fortkörning. I dag är bötesbeloppen fasta, men polisen vill se en modell där inkomsten avgör – liknande Finland och Norge.
Läs också
– Idag slår det lite fel, 3200 slår högre mot någon som går på A-kassa än någon som taxerar två miljoner kronor. Vi vill ha en generell översyn av hela systemet och att man tittar på de system som de har i Norge och Finland.
Förslagen omfattar också högre böter för rattsurf – från dagens 1500 kronor till 2000 – och ett förbud mot att använda mobilen även vid rödljus eller andra stopp. Slutligen vill polisen höja böterna för olovlig fordonskombination, exempelvis för tungt lastade släp, från 1500 till 2000 kronor.
Poliser kan själva initiera förändringar genom att skicka in idéer som sedan kan vandra uppåt i myndighetens hierarki.
– Vi kan skicka in sådana här förslag vid vissa tillfällen. Sedan är det upp till våra chefer att ta förslagen högre upp. Till slut är det regering och riksdag som beslutar.