Startsida Nyheter Populära produkter stoppas – experter varnar för allergirisk hos Normal

Populära produkter stoppas – experter varnar för allergirisk hos Normal

Normal butik
Bjørn Erik Pedersen / Wiki Commons

Butikskedjan Normal plockar nu bort flera populära hygien- och hudvårdsprodukter från sina butiker efter att de kopplats till allergirisker.

Just nu läser andra

Beslutet kommer efter en granskning i norska medier – och omfattar nu även den svenska marknaden, enligt uppgifter som Expressen rapporterar.

De aktuella produkterna har färgglada förpackningar med bland annat djur, jultomtar och pepparkaksgubbar. Utformningen gör att de lätt kan uppfattas som barnvänliga, trots att innehållet inte är anpassat för barns känsliga hud.

Konserveringsmedel med hög allergirisk

Bakgrunden är att flera av produkterna innehåller konserveringsmedlen MI och MCI, ämnen som är välkända för att kunna orsaka kontaktallergi. Ämnena är tillåtna i vissa produkter, men avråds generellt när det gäller barn.

Hudläkaren Brenda Silva, som uttalat sig i samband med granskningen, har pekat på att just dessa konserveringsmedel har en hög risk att orsaka allergiska reaktioner. Hon framhåller att även om konserveringsmedel behövs för hållbarheten, är frågan om barn verkligen behöver exponeras för dem när det inte finns ett tydligt medicinskt behov.

Produkterna fanns kvar i Sverige

Trots att produkterna tidigare plockats bort i Norge, fanns de fram till nyligen kvar i Normals svenska butiker. Efter frågor från media har företaget nu beslutat att agera även här.

Läs också

Normals vd Jan Nyberg uppger i ett mejlsvar att tre varianter av tvål och tre varianter av läppbalsam tas bort från sortimentet i Sverige, i linje med vad som redan gjorts i Norge. Åtgärden ska genomföras i samtliga svenska butiker så snart som möjligt.

”En försiktighetsåtgärd”

Enligt företaget är produkterna lagliga och korrekt märkta, men borttagandet beskrivs som en försiktighetsåtgärd. Normal betonar också att flera av varorna inte är marknadsförda för barn, och att det är informationen på baksidan av förpackningen som gäller.

Samtidigt har kritiken handlat om att produktdesignen kan vara vilseledande, särskilt för föräldrar som snabbt gör inköp och utgår från förpackningens utseende.

Beslutet innebär att produkterna successivt försvinner från hyllorna – och aktualiserar åter frågan om hur hudvårdsprodukter bör utformas när de säljs i miljöer där många barnfamiljer handlar.

Källa: Expressen

Läs också

Ads by MGDK