När ryska GPS-störningar slår ut navigeringen i luften måste svenska flygplatser kunna luta sig mot äldre reservsystem. Men nu är även de på väg att haverera – och bristen på reservdelar beskrivs som akut.
Just nu läser andra
Två av landets 22 VOR-stationer har redan slutat fungera, och ytterligare två är tillfälligt ur drift. Luftfartsverket varnar för att hela systemet riskerar att avvecklas om inte finansieringen säkras.
GPS-störningar ökar trycket på reservsystemen
I början av 2025 störde ryska GPS-signaler över 100 000 flygningar i Europa, enligt SVT. Händelsen visade hur sårbart flyget är när satellitnavigeringen slås ut. Då krävs fungerande reservsystem – som VOR, ett nätverk av markbaserade radiofyrar som används för att flygplan ska kunna navigera utan GPS.
Men i Sverige är VOR-systemet kraftigt föråldrat. Två stationer är helt utslagna och delar av systemet fungerar bara periodvis.
– Det går sönder, säger Tobias Jansson, enhetschef vid Luftfartsverket (LFV).
”Vi kan inte underhålla systemet längre”
Luftfartsverket har i flera år påtalat att det saknas pengar för att behålla systemet i drift. Myndigheten, som inte själv använder VOR, har föreslagit att det avvecklas om ingen finansiering tillförs.
Läs också
– Vi har sagt att vi kan ha det kvar, men då krävs finansiering. Annars måste vi avveckla det, säger Tobias Jansson.
Försvarsmakten: ”Unikt vägval”
När Luftfartsverket för två år sedan lade fram sina planer på att stänga ner VOR möttes det av kraftig kritik. Försvarsmakten kallade beslutet ett ”relativt unikt vägval” internationellt, Polismyndigheten beskrev det som ”fel väg att gå”, och Transportstyrelsen avrådde bestämt.
Flera aktörer varnade för att svenska flygplatser blir mer sårbara för GPS-störningar.
– Flyget kräver redundans i alla led, säger Tomas Gustafsson, ordförande i Flygsäkerhetskommittén vid Svensk Pilotförening.
”Väldigt olyckligt läge”
Även om moderna flygplan ofta har alternativa system som används före VOR, menar flera inom branschen att situationen är oroande.
Läs också
– Det som jag tycker är mest olyckligt är att de här nu är på väg att släckas ner och att det sker en förhandling kring finansieringen. Det är väldigt olyckligt, säger Tomas Gustafsson.
Regeringen utreder nytt system
Redan 2023 slog Luftfartsverket fast att det råder ”akut brist på reservdelar” och att kompetensen för underhåll är på väg att försvinna. Sommaren 2024 gav regeringen därför LFV medel för att förbereda en upphandling av ett nytt, liknande system.
I budgetpropositionen för 2025 finns nu pengar avsatta för att täcka behovet ”genom nyanskaffning och förvaltning av ett nationellt system med samma funktionalitet”, enligt Infrastrukturdepartementet.
När det nya systemet kan vara på plats återstår dock att se. Fram till dess flyger Sverige vidare – med ett reservsystem som bokstavligen håller på att gå sönder.