De ser nya ut, har godkänt mönsterdjup och säljs utan protest. Men tusentals svenska bilar kör på däck som i tysthet förvandlats till livsfarliga tickande bomber.
Just nu läser andra
Ingen lag säger hur gamla däck får vara – och det kan kosta liv. När en svensk familj susade fram på en motorväg i Frankrike i 140 km/h exploderade plötsligt ett av däcken. Orsaken? Torka, ålder – men inget lagbrott.
– Hur många olyckor beror på torra hårda däck?! Ingen kollar! Inte ens däckens djup! Mina hade 6 mm sa verkstan! Bra men hårda! Man blir förbannad!, skriver en bilist till Carup.
Problemet är utbrett. Många köper däck som marknadsförs som nya, men som i verkligheten kan vara upp till tio år gamla. Det enda som krävs enligt lagen är ett mönsterdjup på 1,6 millimeter. Men mönstret säger inte allt, enligt bilexperten Fredrik Grufman.
– Håll koll på datumen och var inte en trafikfara, varnar han. Grufman förklarar att gummit hårdnar och tappar grepp över tid – särskilt i regn eller hetta. Däckens tillverkningsdatum anges med fyra siffror på sidan: vecka och år.
Läs också
Riksdagsledamoten Eric Palmqvist (SD) vill nu ha en lagändring. I en motion föreslår han en åldersgräns för däck och bättre kontroll av hur de förvarats.
Palmqvist menar att gamla och torrspruckna däck utgör en allvarlig trafiksäkerhetsrisk. De blir hårda som bakelit och kan enligt honom gå sönder vid en plötslig undanmanöver eller kraftig inbromsning. Han anser att dagens lagstiftning inte på ett tydligt sätt fångar upp den här problematiken.
För honom är slutsatsen tydlig: däck bör betraktas som en färskvara – ändå rullar idag tusentals bilar omkring med vad han beskriver som osynliga säkerhetsrisker.