Startsida Nyheter Skandalen på lasarettet: Väktarna låtsades rondera 

Skandalen på lasarettet: Väktarna låtsades rondera 

Avarn Security
AleWi / Wiki Commons

Säkerhetsbolaget Avarn Security anklagas nu för omfattande fusk vid Helsingborgs lasarett – trots att väktarna ska förhindra brott och obehörigt tillträde visar dokumentation att rundorna ofta pågick i bara några få sekunder. När sjukhuset slog larm förfinades metoderna istället för att felen rättades till.

Just nu läser andra

Väktarna skulle säkra sjukhuset – men rusade genom rundorna

Helsingborgs lasarett är ett av de största sjukhusen i Skåne och har i över ett år anlitat Avarn Security för att sköta det förebyggande säkerhetsarbetet. Uppdraget går ut på att väktarna ska kontrollera avdelningar, se till att dörrar och fönster är låsta samt att inga obehöriga vistas i lokalerna.

Men enligt ett omfattande material som SVT tagit del av har hundratals säkerhetsronder bara tagit några få sekunder – trots att varje runda borde ta flera minuter.

– Det här är allvarligt. Vi riskerar att missa händelser som vi annars hade kunnat förebygga, säger Mattias Stafflinger, enhetschef för säkerhet på Helsingborgs lasarett.

När sjukhuset slog larm – började nytt fusk

Efter att bristerna blivit kända för sjukhusledningen började vissa ronder plötsligt ta längre tid. Men samtidigt upptäcktes en ny form av fusk.

Läs också

SVT:s granskning visar att väktare vid minst 140 tillfällen markerat att en rond genomförts – trots att dörrarna till avdelningarna aldrig öppnats. Enligt Stafflinger tyder det på att väktarna försökt kringgå kraven snarare än att förbättra arbetet.

– Det känns som att man inte velat göra jobbet fullt ut. Det är ett mönster, säger han.

Avarn medger brister – skyller delvis på tidsbrist

Avarns pressansvarige Mikael Högberg bekräftar att det förekommit fel i säkerhetsarbetet, men säger att det i vissa fall kan handla om missad rapportering eller tidspress.

– Det finns exempel där väktare inte gjort sitt jobb, och det tar vi på största allvar. Samtidigt kan det också vara så att någon varit vid en dörr men inte gått in – av olika skäl, säger Högberg.

Han menar också att företaget nu infört åtgärder och hoppas att situationen är under kontroll.

– I efterhand kan vi säga att vi borde agerat snabbare. Det är beklagligt, men vi tror att vi nu vidtagit tillräckliga åtgärder, säger han.

Läs också

Tyckte du artikeln var intressant? Dela den här Dela artikeln: